خلاصة:
آیین دائو یکی از دو سنت مذهبی ـ فلسفی کهنسال چین ، بیش از آنکه دین و مذهب بـه معنای رایج باشد، روش زندگی است . این نوشتار به رویکردهایی دربـاره راسـت کیشـی در آیین دائوی نخستین ، روان هـای زمینـی و آسـمانی و هفـت روان مـیپـردازد؛ جایگـاهی قدرت مند در گرایش های فکری چینی که جریان ها و جنبش هایی در باب شناخت اهریمن محسوب میشوند. تجلیهای انحصارگرایی، قوم پرستی و نخبه گرایی از نقاط ضـعف ایـن فرقه ها بوده و الگویی برای ساختاربخشی به زمان و مکان ، از نظـر اجتمـاعی و اقتصـادی است ؛ ارزش های اخلاقی در بنیان خود دارد که تشکیل دهنده علت وجودی «دائتره » و نیز هویت این دین است . تصور آن از جهان آخرت ، مشی اخلاقی و هسـتیشناسـانه ، ولـی در عین حال تفکری الاهیاتی است . جن گیری، یکی از آیین هـای رسـمی آن اسـت ترکیـب مفاهیم اهریمن شناختی با نظام جهانیسـازی، الاهیـاتی اسـت کـه عناصـر تعیـین کننـده انسان شناسی و شهودی آخرت شناسی آیین دائوی سده های میانه بوده است
ملخص الجهاز:
تجلیهای انحصارگرایی، قوم پرستی و نخبه گرایی از نقاط ضـعف ایـن فرقه ها بوده و الگویی برای ساختاربخشی به زمان و مکان ، از نظـر اجتمـاعی و اقتصـادی است ؛ ارزش های اخلاقی در بنیان خود دارد که تشکیل دهنده علت وجودی «دائتره » و نیز هویت این دین است .
در هر صورت جن گیری در زمان های دور بیش از زمان های بعدی نبود که این خود حاصل سرخوشی ای بود که افراد ساده لوح یا بی سواد را تحت تأثیر قـرار مـی داد و آنهـا قربانیان توهم هایی بودند کـه زاییـده خرافـات و خیـال پـردازی هـای ذهنـی آنهـا بـود.
تمـام اعمـال غیب گویانه یا مشاوره های مبتنی بر اطلاعـات تقـویمی ممنـوع هسـتند، هرچـه برای خانه امنیت عظیمی ایجاد کند، حرکت دادن خانه یا تقبل یک سفر یـا هـر موضوعی از این دست ، صرف نظر کـردن از هـزاران روح و میلیـون هـا نیـروی مافوق طبیعی، همه خدایان آسمانی و زمینی و پرستش لرد لائو و [اولـین ] سـه ارباب [آسمانی] چیزی است که دین راست کیشی نامیده میشود.
شـکی نیسـت کـه ایـن اشتیاق استثنایی که در مرز وسواس قرار داشت و پیروان آیین دائو در دسته بندی و مهار این صدها هزار موجود اهریمنی از خود نشان میدادند، از اراده آنها برای استادی مطلق در امور جن گیری ناشی میشد.
بنابراین ، تمایل به ارتقـای راسـت کیشـی از جانـب پیروان آیین دائو، و استادان خبره در جن گیری بـا میلـی قدرتمنـد بـرای سـرکوب ایـن جادوگران رقیب ، انگیزه یافته بودند، اما این مسئله همچنین آشکارا هم مسیر با سیاسـتی در آن زمان ، برای سیلانیکردن جمعیت های اسکان داده شده در جنوب چین بود.