خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی شایستگی های کانونی دانشجویان کتابداری و علم اطلاعات در سطح عمومی و سنجش میزان برخورداری دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه فردوسی مشهد از شایستگی های کانونی مورد نظر انجام شده است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی، و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعـه پژوهش شامل کلیـه دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشـگاه فردوسی مشهد است که در سال 89-1390 مشغول تحصیل بودند. یافته ها: الگوی شایستگی کانونی بررسی شده در این پژوهش شامل دوازده شایستگی کانونی بود. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که در تمامی موارد دانشجویان نیم سال هشتم نسبت به دانشجویان نیم سال دوم وضعیت بهتری دارند و اختلاف بین آنها معنادار است. نتیجه گیری: آموزش بر ارتقاء سطح شایستگی های کانونی طی نیم سال های مختلف تحصیلی اثرگذار بوده است. در پایان طراحی برنامه درسی براساس مدل مارپیچ مضاعف و با درنظرگرفتن شایستگی ها در دو سطح عمومی و تخصصی، به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی درسی در دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات پیشنهاد شد.
ملخص الجهاز:
میزان برخورداری دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه فردوسی مشهد از شایستگیهای کانونی مورد انتظار در سطح عمومی تا چه حد است؟ اصطلاح ،شایستگی جدید و مربوط به عصر حاضر است اما مفهوم آن قدیمی است فورنهام، ۱۹۹۰ ، نقل در کوپر و همکاران (۱۹۹۸) کرستید نیز همانند فورنهام براین باور است که رویکرد شایستگی رویکرد جدیدی نیست و رومی ها در تلاش برای دستیابی به صفات جزیی و تفضیلی سرباز رومی از آن استفاده میکردند مک کیون، ۱۹۹۸؛ دراگندایز و منتزاس (۲۰۰۶) گرچه در مورد تاریخ دقیق شروع رویکرد شایستگی و شناسایی آن اتفاق نظر اندکی بین صاحب نظران وجود دارد اما جملگی متفق القول هستند که ظهور آن مربوط به دهه های پایانی قرن بیستم است.
میدلتون (۲۰۰۳) در پژوهشی به ارزیابی میزان تسلط فارغ التحصیلان دوره های مختلف کتابداری دانشگاه فناوری کوینزلند بر مهارتهای مورد انتظار از آنها پرداخت یافته های پژوهش حاکی از تسلط بالای فارغ التحصیلان در حوزه ارتباطات»، و ضعف کتابداران در حوزه «پژوهش» بود چانلین (۲۰۰۹) نیز به تدوین چارچوبی برای ارزشیابی شایستگی های دانشجویان کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه کاتولیک فیو - جن پرداخت و نتایج پژوهش وی نشان داد که هیچ تفاوتی بین مهارت سواد رایانه ای » دانشجویان سالهای تحصیلی مختلف وجود ندارد چرا که امروزه این مهارت جزء مهارتهای عمومی در کتابداری و علم اطلاعات است.