خلاصة:
استقرار شایسته پروری پدیده و فرایند ساده ای نیست، بلکه مجموعه پیچیده ای از ساز و کارهایی است که طی یک فرایند بلندمدت و منطقی باید در سازمان استقرار یابد و زیرساخت های آن فراهم گردد.آموزش و تربیت یکی از موثرترین ابزارهای مدیران برای تحقق شایسته پروری و مقابله با تغییرات محیطی بوده و ارایه مناسب خدمات، به خصوص در سازمان های خدماتی مانند ناجا را تضمین می نماید. لذا چنانچه منظم و هدفمند و در راستای نیازهای واقعی کارکنان تدوین و اجراء شود، نه تنها عملکرد کارکنان و سازمان را بالا می برد، بلکه بهبود مهارت های مدیران و افزایش رضایت کارکنان و ارباب رجوع را نیز در پی خواهد داشت. است. آموزش و تربیت در ناجا از دو دیدگاه آموزش وتربیت کارکنان و مدیران و فرماندهان برای بهسازی منابع انسانی مدنظر قرار می گیرد. با این منطق که یکی از اجزاء مهم سازمان انتظامی کشور مدیریت است. مدیران و فرماندهان انتظامی علاوه بر داشتن وظایف عام مدیریت نظیر برنامه ریزی ،سازماندهی و... دارای وظیفه ای مهم تر هستند. آنها باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای فزاینده امنیتی- انتظامی افرادجامعه بوده و درارتقاء احساس امنیت آنها بکوشند. و این موضوع بر حساسیت واهمیت کار آنها می افزاید. نظر به ماهیت پویا،زنده و متحول محیط نظم وامنیت باید فرماندهان ومدیران ناجا بتوانند خود را با تغییرات هماهنگ و همگام سازند. توسعه روش های آموزش و تربیت مدیران گامی درافزایش آگاهی آنان و بهره دهی سازمان متولی نظم وامنیت جامعه است.روﻳﻜﺮد ﺷﺎﻳﺴـته پروری ﻳﻜـﻲ از اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﻘﻮﻳﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻳﻦ نوشتار در اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺷﻴﻮه ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﺪل ﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ را ﺑﻴﺎن ﻛﺮده و ﺳﭙﺲ ﻧﻘﺶ اﻳﻦ اﻟﮕﻮ را درﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ، ارﺗﻘﺎء و ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻴﺮوی اﻧﺴـﺎﻧﻲ بررسی و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ روﻳﻜﺮد ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ پروری و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی آﻣﻮزﺷﻲ را تبیین می نماید. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ پژوهش ﺗﺪوﻳﻦ اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲدر ناجا و ﻛﻤـﻚ ﺑـﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزش وتربیت مدیران وفرماندهان درﺟﻬﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺗﺮ ﺷﺪن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و اﺟﺮای ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ارﺗﻘﺎء ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻧﺴـﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.