خلاصة:
در این مقاله، روشهای نمایهسازی تصاویر که تا کنون مطرح بوده به اختصار بیان گردیده و نظری کلی از چالشهای مربوط به نمایهسازی تصویر مبتنی بر مفهوم، فراهم آمده است. از روشی نوین با عنوان «فولکسونومی» یا «ردهبندی مردمی» که به میزان قابل ملاحظهای در دنیای کتابخانه دیجیتالی مورد توجه قرار گرفته است یاد میشود که در آن، برچسبزنی اجتماعی ابزاری برای افزایش توصیف اشیای دیجیتالی، فراهم کردن محملی برای درونداد کاربر و درگیری بیشتر کاربر، تلقی میگردد. این مقاله، به ارزیابی مزایا و معایب فرادادههای ساخته شده توسط کاربر در محتوای مجموعه تصاویر رقومی میپردازد و آن را با قالب فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای و ابزار کنترل واژگان، مقایسه میکند. همچنین، ضمن تحلیل ویژگیهای ردهبندی مردمی، درمییابد که برچسبزنی مردمی میتواند به عنوان مکملی برای پیشینه های فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای به مرحله عمل درآید تا فرصتی برای کاربر به منظور اظهار نظر دربارة تصویر فراهم آید.
ملخص الجهاز:
"از روشی نوین با عنوان «فولکسونومی» یا «ردهبندی مردمی» که به میزان قابل ملاحظهای در دنیای کتابخانه دیجیتالی مورد توجه قرار گرفته است یاد میشود که در آن، برچسبزنی اجتماعی ابزاری برای افزایش توصیف اشیای دیجیتالی، فراهم کردن محملی برای درونداد کاربر و درگیری بیشتر کاربر، تلقی میگردد.
همچنین، ضمن تحلیل ویژگیهای ردهبندی مردمی، درمییابد که برچسبزنی مردمی میتواند به عنوان مکملی برای پیشینه های فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای به مرحله عمل درآید تا فرصتی برای کاربر به منظور اظهار نظر دربارة تصویر فراهم آید.
بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن، چند شیوه برای بازیابی تصاویر وجود دارد: - جستجوی کلیدواژهای با واژگان آزاد - جستجوی کلیدواژهای با واژگان محدود - جستجوی مبتنی بر اصطلاحنامه که در آن نه تنها واژگان محدود است، بلکه روابط سلسله مراتبی (اصطلاحات اعم و اخص) و سایر روابط میتوانند در فرایند جستجو مورد استفاده قرار گیرند.
هدف از این برچسب زنی در این محیط اشتراکی، نه تنها برای سازماندهی محتوای وب برای یک کاربر، بلکه به منظور به اشتراک گذاشتن مقولهها با دیگر کاربران است، بنابراین آنها اطلاعات طبقهبندی شده توسط دیگران را میتوانند به سادگی تورق و بازیابی کنند.
ترکیبات بینظم مترادفها، اختصارها، مفرد و جمعها حاکی از زبان طبیعی کاربران میباشد و این اصطلاحات شامل آنهایی است که کاربران هم برای توصیف تصویرشان استفاده میکنند و هم کلماتی است که آنها به احتمال زیاد به هنگام جستجوی تصاویر در دیگر مجموعههای دیجیتالی به کار خواهند برد (میسز، 2004)."