خلاصة:
هدف : هدف پژوهش حاضر، ارزیابی آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یک نمونه از کتابخانه های دانشگاهی کشور است . روش : این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل می دهند. با استفاده از ابزار پرسشنامه و پس از جمع آوری داده های لازم ، امتیاز کلی آن کتابخانه ها محاسبه شده است . یافته ها: کتابخانه های مورد بررسی با استفاده از ٦٥ شاخص ارزیابی شدند. نتایج ارزیابی نشان داد که همه کتابخانه های مورد بررسی در ابعاد مختلف آمادگی الکترونیکی و بخصوص در بعد برنامه ها و خدمات شبکه ای در وضعیت مناسبی نبوده ، دچار شکاف دیجیتالی هستند. نتیجه گیری : توجه به شاخص های آمادگی الکترونیکی به صورت جامع و کل نگر است که همگامی کتابخانه ها با سایر بخش های جامعه مانند تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک و ارائه خدمات اطلاع رسانی در عصر اطلاعات را ممکن می سازد. پژوهشگران می توانند با استفاده از شاخص های آمادگی الکترونیکی به ارزیابی سایر کتابخانه های دانشگاهی نیز بپردازند.
ملخص الجهاز:
آمادگی الکترونیکی کتابخانه دانشکده بیمه همانطور که جدول ٢ نشان می دهد، با توجه به کسب امتیاز ٥ که در حد متوسط است این کتابخانه به لحاظ شاخص های مؤلفه های دانش و مهارت در وضعیت متوسطی قرار دارد.
حمایت سازمان مادر از این کتابخانه به لحاظ فناوری اطلاعات و ارتباطات در حد متوسط است و به لحاظ شاخص هایی مانند بهره گیری بیشتر از فناوری برای کسب مزیت رقابتی و نیز به کارگیری استانداردهای لازم در جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات در وضعیت ضعیفی قرار دارد.
شاخص های اندازه گیری شده در کتابخانه دانشکده اقتصاد (رجوع شود به تصویر صفحه) امتیاز کتابخانه اقتصاد: ٠/٣٥ جدول ٧ نشان می دهد کتابخانه دانشکده اقتصاد به لحاظ شاخص های مؤلفه دانش مانند آموزش مهارتها و متخصصان فناوری و نیز سطح مهارتهای کارکنان در استفاده از ابزارهای فناوری در حد ضعیف است و تنها سطح زبان انگلیسی این کارکنان در حد متوسطی قرار دارد.
- پیشنهاد می شود مدیران و سیاستگذاران مراکز آموزشی و پژوهشی و بخصوص کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها، با اتخاذ رویکردی چند مرحله ای نسبت به آمادگی الکترونیکی ، تمامی ابعاد و مؤلفه های مربوط به مدل را مدنظر قرار دهند و صرفا به یک بعد اکتفا نکنند تا کتابخانه های دانشگاهی نیز همگام با سایر بخش های جامعه امکان ارائه خدمات اطلاعاتی و اطلاع رسانی در سطحی مناسب وضعیت حاضر که عصر اطلاعات و دانش نامگذاری شده است ، داشته باشند.