خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی همدان از طریق مدل تحلیل شکاف است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی تحلیلی کیفیت خدمات ارائه شده را با استفاده از پرسشنامه «آی.ای.لایب کوآل» مورد ارزیابی قرار می دهد. جامعه پژوهش را کاربران بالفعل کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل می دهند وبا استفاده از روش «نمونه گیری تصادفی طبقه ای غیردرصدی»،و استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه بدست آمده برابر 367 نفر است. یافته ها: کیفیت فعلی خدمات کتابخانه های مورد بررسی از دیدگاه کاربران در کل معادل 987/2 است و این کتابخانه ها، روی هم رفته توانسته اند حداقل انتظارات کاربران، خود را برآورده نمایند اما تا رسیدن به هدف برآوردسازی انتظارات کامل کاربران شکاف زیادی وجود دارد. از دیدگاه کاربران حوزه های «امانت»، «کارمندان» و «پایگاه اطلاع رسانی» به ترتیب بیشترین اولویت و درجه اهمیت را دارا هستند. همچنین، حوزه های «تکثیر و چاپ»، «مطبوعات» و «منابع دیداری- شنیداری» کمترین درجه اهمیت را دارمی باشند. از سوی دیگر، نتایج آزمون فرضیه های اول تا پنجم پژوهش نشان می دهد از دیدگاه کاربران بین درجه اهمیت پنج مولفه اصلی کیفیت و سطح عملکرد آنها تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: میزان شکاف موجود بین درجه اهمیت و کیفیت فعلی خدمات ارائه شده در پنج مولفه مورد بررسی منفی است. به بیان دیگر، برای دستیابی به سطح رضایت مندی کاربران و افزایش کیفیت فعلی خدمات، کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی همدان نیازمند برنامه ریزی و تلاش های بیشتر و هدفمند هستند.
ملخص الجهاز:
از سوی دیگر، نتایج آزمون فرضیه های اول تا پنجم پژوهش نشان میدهد از دیدگاه کاربران بین درجه اهمیت پنج مؤلفه اصلی کیفیت و سطح عملکرد آنها تفاوت معنیداری وجود دارد.
Eldredge در این ابزار کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس پنج مولفه اصلی زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد: الف ) محیط ، تجهیزات و تسهیلات فیزیکی ب ) خدمات عمومی ج ) رسانه های غیر کتابی د) کارمندان (اعم از کتابداران وهمکاران آنها) هـ) سواد اطلاعاتی و آموزش کاربران پرسشهای پژوهش .
نتایج آزمون فرضیه های اول تا پنجم پژوهش نشان داد که از دیدگاه کاربران ، بین درجه اهمیت پنج مؤلفه کیفیت و سطح عملکرد آنها تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتایج آزمون t استودنت در حوزه "محیط ، تجهیزات و تسهیلات فیزیکی کتابخانه " (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه دوم : از دیدگاه کاربران ، بین درجه اهمیت و کیفیت خدمات عمومی کتابخانه های مورد بررسی، تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری با توجه به یافته های بدست آمده از این پژوهش ، میتوان گفت : با توجه به اینکه کیفیت فعلی خدمات کتابخانه های مورد بررسی از دیدگاه کاربران در مقایس پنج رتبه ای لیکرت در کل معادل ٢/٩٨٧ بوده است ، این کتابخانه ها، روی هم رفته توانسته اند حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده نمایند اما تا رسیدن به هدف برآورد سازی انتظارات کامل کاربران شکاف زیادی وجود دارد.
LIBQUAL 2010 – SIMON FRASER UNIVERSITY LIBRARY – SUMMARY REPORT, available at: http://www.