خلاصة:
شاخصها و شیوههای مدون فراوانی در سطح جهانی» در زمینه سنجش و ارزیابی عملکرد شهرداریها تدوین شده است.
لیکن اغلب شهرداریهای کشورمان در این زمینه در ابتدای راه بوده و بخش عمدهای از مشکلات در حوزه مدیریت شهری
کشورمان مربوط به عدم آگاهی مدیران نسبت به عملکرد سازمان است که خود ناشی از ضعف در تدوین شاخصها و شیوههای
سنجش عملکرد میباشد. با وجود ضرورت این امر متاسفانه تاکنون شاخصهای مورد توافقی در زمینه ارزیابی عملکرد
شهرداریها در کشورمان تدوین نشده است. ارزیابی عملکرد. معمولا در ارتباط با اهداف و منابع انجام میشود و برنامه پنج
ساله شهرداری میتواند در این زمینه به مدیران شهرداری به خوبی کمک کند. با این حال در هیچ یک از شهرداریهای
کشورمان تاکنون ارزیابی عملکرد به معنای علمی آن انجام نشده است. این امر نشان میدهد که باید برای تدوین شاخصهای
ارزیابی عملکرد.ء توافقی عام صورت گیرد تا از این مسیر مقایسه عملکرد بخشهای مختلف شهرداری و همچنین ارزیابی
عملکرد شهرداری شهرهای مختلف، امکانپذیر گردد.
این مقاله که عملکرد مالی در شهرداریها را با توجه به شاخصهای مدون در شهرداری تهران، مورد ارزیابی قرار
میدهد. در دو بخش تدوین شده است: بخش اول, به اصول و روشهای سنجش عملکرد در بخش عمومی؛ از جمله چگونگی
ارزیابی عملکرد در شهرداریها و نقاط قوت و ضعف روشهای مختلف ارزیابی، میپردازد و بخش دوم شاخصهایی که
شهرداری تهران جهت سنجش عملکرد حوزه مالی تدوین کرده است را معرفی میکند.
Various indexes and methods of assessing the performance of municipalities have been developed across the globe; however, the municipalities in Iran are just at the beginning of experiencing such an approach and most problems in urban management of the nation are due to the managers’ lack of awareness of the organization performance, which in turn, is the direct result of insufficiency in defining indexes and methods of assessing performance. Despite the importance attached to assessing performance issue, unfortunately, no general consensus has been made on the indexes for assessing the performance of municipalities in Iran. Assessing performance is usually made in relation to purposes and resources and the municipality five-year plan
may well help the managers, but, so far, not a scientific approach has been taken to such an assessment. Therefore, in order to define the very indexes, it is necessary that a general consensus be made so that comparing the performance of different sections of the municipality and that of the municipalities of different cities could be possible. The current article, assessing the financial performance in municipalities with regard to the defined indexes in Tehran municipality, comes in two parts; the first part focuses on
the principles and methods of assessing the performance in public section like the methods of assessing performance in municipalities and the strong and weak points of them, and the second section introduces the indexes Tehran municipality has defined
for assessing financial performance.