خلاصة:
بحث: از بین انواع سرمایه ها، سرمایه اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین شادکامی دانشجویان داشت و در میان ابعاد سه گانه سرمایه اجتماعی، بعد انسجام اجتماعی در قیاس با ابعاد دیگر آن تاثیر بیشتری بر شادکامی دانشجویان دارد. همچنین تاثیر سرمایه فرهنگی بر شادکامی بیشتر از سرمایه اقتصادی بود و سرمایه اقتصادی کمترین تاثیر را در تبیین واریانس شادکامی داشت. درمجموع، می توان گفت برای افزایش شادکامی دانشجویان، مولفه های سرمایه اجتماعی و فرهنگی، مهم تر از مولفه های سرمایه اقتصادی قلمداد می شود. یافته های تحقیق حاکی از آن است که: ۱. میانگین شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز در سطح متوسط به بالا قرار دارد؛ ۲. بین ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی با شادکامی دانشجویان هم بستگی معنی دار و مستقیم وجود دارد؛ ۳. براساس نتایج رگرسیون، متغیرهای مستقل وارد شده به مدل رگرسیونی (سرمایه اقتصادی، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، سرمایه فرهنگی) ۳۹ درصد از واریانس متغیر شادکامی دانشجویان را تبیین کرد. در تحقیق پیمایشی حاضر از بین تمام دانشجویان دانشگاه تبریز (۲۴ هزار نفر) در تمامی مقاطع تحصیلی (۱۳۸۹-۱۳۹۰)۳۷۸ نفر (با فرمول کوکران) به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. جهت سنجش شادی دانشجویان از پرسش نامه ۲۹سوالی آکسفورد استفاده شد و همبستگی آن با انواع سرمایه بررسی شد. امروزه شادمانی به یکی از شاخص های توسعه جوامع تبدیل شده است. وقتی شادی در ارتباط با دانشجویان به عنوان قشر پر جنب و جوش جامعه مطرح می شود، اهمیت آن دوچندان می شود. در پژوهش حاضر، میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز و برخی از عوامل موثر بر آن بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
براساس نتایج رگرسیون، متغیرهای مستقل وارد شده بـه مـدل رگرسیونی (سرمایة اقتصادی، انسجام اجتماعی ، اعتماد اجتماعی ، مشارکت اجتمـاعی ، سرمایة فرهنگی ) ٣٩ درصد از واریانس متغیر شادکامی دانشجویان را تبیین کرد.
social connectedness به اعتقاد کاواچی ١، سرمایة اجتماعی بـه منـابع در دسـترس در سـاختارهـای اجتمـاعی ازقبیل اعتماد و هنجارهای روابط متقابل ٢ و اهداف مشترک اشـاره دارد کـه افـراد را بـرای کنش های جمعی آماده می کند (کاواچی ، ٢٠٠١).
دلیل دیگر این اسـت کـه بـا افـزایش بیکاری ، میزان مالیات ها هم سیر صعودی پیدا می کند؛ زیرا وجود بیکاری به سرمایه گـذاری دولت ها برای اشتغال زایی منجـر مـی شـود و یکـی از منـابع تـأمین اعتبـارات مربـوط بـه سرمایه گذاری های دولت نیز اخذ مالیات از شاغلان است (میرشاه جعفری ، ١٣٨١).
برای تبیین این مسئله ، از دو تئوری می توان استفاده کـرد: تئوری اول ، مربوط به انتخاب گر بودن انسان است : ازآنجاکه فرد بـا علاقـه و آزادی عمـل دربارة فعالیت های اوقات فراغت و فرهنگی تصمیم می گیـرد، حتـی وقتـی فـرد را از نظـر جسمانی آزار می دهد نیز موجب شـادمانی او مـی شـود.
موسوی در تحقیقی تحت عنوان بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر شادی در سطوح خرد و کلان در شهرستان های تهـران ، یـزد، اردکـان و میبـد بـه روش پیمایـشی و تحلیـل ثانویه ای از نوع عرضی ملی (سال ٢٠٠١-١٩٩٦) نشان داد انزوای اجتماعی در سطح خـرد و سرمایة اجتماعی در سطح کلان دارای اثرات مستقیم و چـشمگیری بـر شـادمانی اسـت .
بـه عبـارت دیگـر، افزایش سرمایة اجتماعی و مؤلفه های آن ، یعنی انسجام ، مشارکت و اعتماد اجتماعی با افـزایش میزان شادی دانشجویان همراه است .