خلاصة:
با گسترش و پیچیدگی اهداف، فرآیندها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمان هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به انتظارات و خواسته های مشتریان و ذی نفعان، پاسخگو باشند همچنین به سودآوری و ثروت آفرینی به عنوان شاخص¬های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند. مدل تعالی با محور قرار دادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات) و مشارکت همه اعضای سازمان، می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذی نفعان را فراهم نموده و در عین حال، یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج دهد. در این مقاله سعی شده است اصول و مبانی این مدل و وظایف کارکردهای هریک از اجزای مدل، توصیف و سپس به این موضوع معطوف شده است که چگونه با استفاده از معیارهای توانمند ساز، مسیر فعالیت هدایت می شود و حلقه¬های ارتباطی تشکیلات سازمان، اجرا کنندگان، مشتریان و ذی نفعان به یکدیگر متصل می شوند و در اثر این هماهنگی و یکپارچه سازی، کارآیی و اثربخشی افزایش می یابد و در نهایت روش خود ارزیابی چگونه می تواند ما را در شناسایی فرصت ها و انجام اقدامات اصلاحی برای بهسازی و بهبود مستمر کمک نماید.