خلاصة:
این مقاله به منظور بررسی روش های تدریس متکی بر سبک های تفکر در ارتقاء اثربخشی آموزش عقیدتی سیاسی دوره های تخصصی- تکمیلی کارکنان پایور ناجا انجام شده است و منظور از سبک¬های تفکر، شیوه ترجیحی به کار بردن توانایی های فرد در موقعیت های مختلف از جمله فعالیت های کلاس می باشد ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های سبک های تفکر استرنبرگ (1997) می باشد و اعتبار آن با بهره-گیری از روش آلفای کرونباخ برابر812% به دست آمده است. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بوده که روشی است مبتنی بر نمونه برداری به صورت تصادفی چند مرحله ای، بدین صورت که یکی از مراکز آموزش ناجا از کل کشور به طور تصادفی انتخاب شده است سپس از مرکز آموزش انتخاب شده به طور تصادفی نمونه ای با حجم 60نفر، در سه سطح درجاتی شامل 20 نفر درجه دار، 20 نفر افسر جزءو 20 نفر افسر ارشد، انتخاب و با اجرای آزمون سبک های تفکر، نسبت به شناسایی سبک تفکر آنان اقدام شد و با جایگزینی تصادفی، در سه گروه آزمایشی و سه گروه کنترل قرار گرفتند و مداخله آزمایشی روشهای تدریس متکی بر سبک های تفکر در موردگروههای آزمایش اجرا شده است. بعد از اتمام آموزش های عقیدتی – سیاسی در دوره تخصصی- تکمیلی با اجرای آزمون پایانی و مقایسه میانگین های نمره های آزمون پایانی گروه های آزمایش و کنترل با تحلیل واریانس یک طرفه و تعقیبی توکی اقدام گردیده است نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان می دهد روش های تدریس متکی بر سبک های تفکر باعث افزایش اثربخشی آموزش های عقیدتی – سیاسی در دوره تخصصی- تکمیلی شده است. بدین صورت که میزان میانگین های گروه آزمایش 88% و کنترل 65% با یکدیگر در سه سطح درجاتی ( درجه داران،افسران جزء و افسران ارشد) از لحاظ آماری تفاوت معنا داری داشته اند.
The present article has been conducted to survey " Thinking Style oriented Teaching Methods " on promoting the effectiveness of the ideological training courses being held for NAJA personnel . Thinking style means the prefrential method for applying individuals’ capasilities in various conditions such as class activities. The measurement tool in the research is Strenbery thinking Styles questionnaive (1997 ) Whose validity has been achieved through chronbach Alpha method – 0.812 . The research method is semi – empirical and is based on multi stage random sampling ، i.e. one of NAJA training centres has been randomly chosen . sixty persons mere randomly chosen from among the personnel of the selected centre including 20 noncommissioned officers ، 20 subalterns and 20 senior officers . Their thinking styles were identified throngh implementation of thinking style tests . Afterwards ، they were categorized in three thial graups and three control grups randomly .Them the trial interference of teaching methads based on thinking styles was implementad for the trial groups . After finishing ideological training courses in expertise – supplementary courses ، implementing the final test and comparing final test scores of trial and contral gromps ، and amdlyzing unilateral and persuasive variance of x2 ، the results of the analyses indicates that thinking style oriented teaching methods has enhanced the offectiveness idoological trainings in expertise – supplementary caurses . In this way ، the awertise of trial group – 0.88 – and the control graup – 0.65 – have had a significant difference among noncomissioned officers ، subalterns a and senior officers in ternas of statistscs .