خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش برنامه ریزی آموزشی در ایجاد فرصت های مناسب با تحقق انگاره شهروند متعهد به فرهنگ ترافیک در دانش آموزان دورهی متوسطه استان اصفهان است . روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جمع آوری دادهها با استفاده از پرسش نامة محقق ساخته صورت گرفته است که پایایی آن براساس آلفای کرانباخ ٠/٩٧محاسبه و روایی محتوایی آن براساس نظر ١٠تن از اساتید صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت . سپس ابزار پژوهش ٢١ بین نمونة ٣٦٧نفری از جامعه آماری (کارشناسان ستادی آموزش و پرورش، مدیران و دبیران دورهی متوسطه ) به شیوة نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای متناسب با حجم ، توزیع شد. این پژوهش نشان داد: ١- در وضعیت موجود، برنامه ریزی آموزشی به اندازه کم در ایجاد و توسعه انگاره دانش ، توانش و نگرش استفاده پذیرش و کاربست فرهنگ ترافیک نقش دارد. ٢- در وضعیت مطلوب، برنامه ریزی آموزشی ، باید به اندازه زیاد در ایجاد و توسعه انگاره دانش ، توانش و نگرش استفاده پذیرش و کاربست فرهنگ ترافیک نقش داشته باشد. ٣- تفاوت قابل ملاحظه و معناداری بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، نقش برنامه ریزی آموزشی در ایجاد و توسعه انگاره دانش ، توانش و نگرش استفاده پذیرش و کاربست فرهنگ ترافیک، در سطح خطای ١درصد وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"هدف اصلی این مطالعه تبیین و بررسی نقش برنامه ریزی آموزشی در ایجاد فرصت های مناسب برای پروش شهروند متعهد به فرهنگ ترافیک در دانش آموزان از دیدگاه کارشناسان ستادی آموزش و پرورش ، مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان است .
Bijandi & Aminuddin / یافته های مطالعه نقش برنامه ریزی آموزشی در ایجاد و توسعه دانش ، نگرش و توانش پذیرش و کاربست بهینه فرهنگ ترافیک در دو وضعیت موجود و مطلوب چه می باشد؟ جدول یک : وضعیت موجود، نتایج آزمون t تک نمونه ای ، مقایسه میانگین با میانگین فرضی (m=3) وضعیت میانگین فرضی میانگین انحراف معیار t df سطح معناداری (Sig) موجود 3 2/20 0/812 -18/751 366 <0/0005 براساس تحلیل استنباطی مقدار سطح معناداری (ارزش یا مقدار p) برابر ٠/٠٠٠٥> است و چون این مقدار کمتر از ٠/٠١ است ، لذا تفاوت مشاهده شده از نظر آماری در ٣٣ سطح اطمینان ٩٩درصد معنادار است .
آیا بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نقش برنامه ریزی آموزشی در ایجاد و توسعه دانش ، نگرش و توانش پذیرش و کاربست بهینه فرهنگ ترافیک تفاوت معنادار وجود دارد؟ جدول سه : نتایج آزمون t زوجی ، مقایسه میانگین زوجی وضعیت میانگین تعداد انحراف معیار t df سطح معناداری (Sig) موجود 2/20 367 0/812 40/829 366 <0/0005 مطلوب 4/31 367 0/572 - 34 مقدار سطح معناداری کمتر از ٠/٠١ است ، لذا تفاوت مشاهده شده از نظر آماری در سطح اطمینان ٩٩درصد معنادار است ."