خلاصة:
آموزش عالی از طریق انتقال دانش کاربردی در زمینه اشتغال، ایجاد مهارتها و تواناییهای مورد نیاز درخصوص کارآفرینی، زمینه سازی فرهنگی و توسعه و حمایت پژوهشی از کارآفرینی، مفاهیم کارآفرینی را به دانشگاه وارد می سازد و دانش، نگرش و مهارت دانشجویان را به سوی کارآفرینی و کارآفرین شدن سوق می دهد. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آموزش کارآفرینی در نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بدون گزینش تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی گروههای آموزشی مدیریت صنعتی، علوم کامپیوتر و ریاضی بود که مجاز بودند درس کارآفرینی را در نیمسال دوم تحصیلی 89-1388 انتخاب کنند. 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند که 15 نفر داوطلب دریافت آموزش کارآفرینی بودند و اعضای گروه تجربی را تشکیل می دادند و به همین تعداد از طریق همتاسازی با گروه تجربی (از نظر سن، جنسیت، رشته و سال ورود) در گروه کنترل - کسانی که این درس را نگرفته بودند - جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده آزمون نگرش کارآفرینانه رابینسون و باور خودکارآمدی عمومی شرر بود. روایی محتوایی با نظر استادان دانشگاه تایید و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون نگرش کارآفرینانه 84% و برای آزمون خودکارآمدی عمومی شرر 72% به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و به روش T مستقل و همبسته و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش کارآفرینی بر نگرش کارآفرینانه و باورهای خودکارآمدی عمومی دانشجویان تاثیر مثبت دارد و بین نگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
p. 76) در کشور ايران با شروع برنامه پنجساله سوم از سال ١٣٧٩، طرح جامع توسعه کارآفريني در سطح چندين وزارتخانه از جمله وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري آغاز شد (٢٠٠٧ ,Behian) و بر اين اساس در دانشگاهها مراکز کارآفريني راه اندازي شدند و در زمينه هاي آموزشي ، پژوهشي ، ترويجي و مشاوره اي به دانشجويان خدمات ارائه مي کنند Khodadad ;٢٠٠٦ ,Sabagh Yazdi) .
باراني ،زرافشاني ، دل انگيزان و حسـيني لرگـاني & Barani, Zarafshani, Delangizan) (٢٠١٠ ,Hossiene Largani در تحقيقي گزارش کردند کـه آمـوزش کـارآفريني بـر نگـرش بـه کارآفريني ، هنجارهاي ذهني و باور به خودکارآمدي دانشجويان پيام نور تأثير مثبت و معناداري دارد.
بنابراين ، باور خودکارآمدي عمومي گروه تجربي در پس آزمون و در مقايسه با پيش آزمون و بعد از دريافت آموزش کارآفريني افزايش يافته ، در حالي که نگرش کارآفرينانه گروه کنترل افزايشي نداشته است .
نتايج پژوهش نشان داد که آموزشهاي کارآفريني تأثير مثبت و معناداري بر نگرش کارآفرينانه دانشجويان دارد و در بهبود اين نگرشها به مباحث کارآفريني مؤثر بوده است .
نتايج پژوهش نشان داد که آموزشهاي کارآفريني تأثير مثبت و معناداري بر باورهاي خودکارآمدي عمومي دانشجويان دارد که يافته ها با نتايج تحقيقات باراني و همکاران (٢٠١٠ ,.
يافته ها نشان داد که بين نگرش کارآفرينانه و باور خودکارآمدي عمومي دانشجويان در گروه تجربي همبستگي معناداري وجود دارد.
پيشنهادها بر اساس نتايج پژوهش حاضر با آموزش کارآفريني مي توان نگرش کارآفرينانه و باور خودکارآمدي عمومي دانشجويان را افزايش داد.