خلاصة:
In recent years، due to evolutions like globalization، expansion of communication، and the formation of new social movements، classic concepts of political sociology like state، ideology، power، groups and social system، class and so on undergone deep changes; so that is seems Marxist theories، positivism and behaviorism theories، Weberian analysis of society and state، elitism، functionalism، pluralism and corporatism all seem to be unable to analyze the contemporary societies. In recent years، the discourse theory could make connections between elements like power، ideology and culture and found many applications in different areas of humanities especially political sciences. It is attempted in this article، after comprehending the discourse theory، the nature of state، the base of social groups’ formation، power، culture، “new social movements” and kinds of discourses quarrel in social area to turn into the hegemonic discourse، to review and analyze the role of subject in political struggles and “status of state” from the perspective political sociology. Some of the most significant results of this study include: the outweighing of culture as the arena of struggle and encounters، attending to “representations”، the plurality of views and interests، desegregation of different areas of society and bringing the power conflict into society and “street” spaces and so on.
ملخص الجهاز:
"در این پژوهش تـلاش شـده پـس از فهم نظریة گفتمان، ماهیت دولت ، مبنای شکل گیری گروه های اجتماعی ، قدرت، فرهنـگ ، «جنبش های اجتماعی جدید» و نحوة منازعة گفتمانها در عرصة جامعه برای تبدیل شـدن به گفتمان هژمون، نقش سوژه در مبارزات سیاسی و «جایگاه دولت » از منظر جامعه شناسی سیاسی تحلیل و بررسی شود.
از آنجـا کـه مفهوم گفتمان، قلمرو وسیعی دارد و ناگزیر سازوکارهایی که هر تحلیـل اسـتخدام مـی کنـد، بـه اعتبار طبیعت «گفتمان» موضوع تحقیق ، ویژگی های خاصـی دارد کـه موجـب گـزینش شـیوهای خاص از میان شیوه های متعدد «تحلیل گفتمان» می شود (فیرحی ، ١٣٨٤: ٥٣)، بنابراین در سـطحی استعلایی ، تحلیل گفتمان لاکلا و موف می تواند برای این پژوهش راهگشا باشد.
از این رو گفتمان جدید قدرت از رهگذر نظریة منافع ، تصورات، نشانه هـا و از رهگـذر مجموعـه هـا و شکل بندیهایی که بازسازی کرده، نوعی روش کلی بـرای اعمـال قـدرت بـر انسـانهـا ارائـه داد: «ذهن » به عنوان صفحه ای برای نوشتن قدرت بر آن، به همراه نشانشناسـی بـه منزلـة ابـزار آن؛ مطیع کردن بدن از رهگذر کنترل ایده ها و تحلیل تصورات به مثابة اصـلی در سیاسـت بـدنهـا، اصلی کاراتر و به مراتب مؤثرتر از روشهای قبلی است (فوکو، ١٣٨٧: ١٢٩-١٣١).
بنابراین مبنای شکل گیری گروه ها، نهادها، سازمانها، احزاب جنـبش هـای اجتمـاعی ، «رسـوب» بخش های مختلف گفتمان تلقی می شود که در صورتی می توانند بقا، گسترش یا تداوم یابند کـه بـه صورت قطعه ای روی موج شناور هویت ها حرکت کنند."