خلاصة:
Against predictions and despite the progressive developments in communication technologies، not only contemporary human societies are not becoming completely homogeneous، but also the identities، different life styles and also ethical and religious minorities which were up to some decades ago in danger of extinction and losing their identities forever، they are raising again using today facilities and technologies and attempt to express their modes of distinction for others and hence، they can preserve their right to protect their traditions and act based on them for themselves. In this arena، the quality of interactions and mutual and just relations between identities، cultures، minorities and majorities with each other is an issue for which different theories are provided، most of which are taken from the liberal culture and their normative dimensions is related to society and culture. The current article attempts to understand this issue that which of these theories have more theoretical possibilities to become operational in multi-cultural societies? In this comparative and critical review of the most significant approaches and theories of cultural variety like liberal، postliberal، relativism، and Communitarianism، it seems that Communitarianism approach may have more theoretical possibilities to become operational in multi-cultural societies. The current research applied the descriptive and analytic method and library resources to answer its question.
ملخص الجهاز:
"بررسی تطبیقی امکانات نظری کاربردی شدن نظریه های تنوع فرهنگی (لیبرالیسم ، پسالیبرالیسم ، نسبی گرایی و باهمادگرایی ) * سارا نجف پور سید جواد امام جمعه زاده ** چکیده برخلاف پیش بینی ها و علی رغم پیشرفت روزافزون فنـاوریهـای ارتبـاطی ، جوامـع بشـری امروز نه تنها به سمت یکدست شدن کامل پیش نمـی رونـد، بلکـه هویـت هـا، سـبکهـای مختلف زندگی و همچنین اقلیت های قومی و مذهبی که تا چند دهـة گذشـته بیمنـاک از دست دادن هویت خود بودند با استفاده از امکانات دنیای امروز، دوباره سر برافراشته و می کوشند وجوه تمایز خود با دیگران را مطرح کنند و به این ترتیب ، حـق حفـظ سـنت هـا و عمل مطابق با آن را برای خود محفوظ نگاه دارند.
بنابراین هدف این نوشتار، بررسی سیاست های جزیی که می تواند به یک یا چند مکتب نسبت داده شود، نیست بلکه بررسی مبانی فکری و امکانات نظری هـر یـک از ایـن نظریـه هـا و قـدرت انطباق آنها با واقعیات موجود در جوامع چنـد فرهنگـی اسـت ؛ بـه گونـه ای کـه از یـک سـو بـه تفاوت های خرده فرهنگ ها و خرده هویت ها احترام گذارده شده و از سوی دیگـر موجودیـت کلـی چنین جوامعی نیز حفظ شود.
بنابراین به نظر می رسد با توجه به معیارهایی که در ابتدای مقاله ذکر شد، اکثـر نظریـه هـای مطرح شده در این نوشتار هرچند با درجات مختلف ، وجود تفاوتهای فرهنگـی در جامعـه را بـه عنوان یک حقیقت پذیرفته و بر اهمیت آنها و همچنین لزوم احترام به آنها تأکید دارند و به ایـن ترتیب نخستین گام را در قابلیت اجرا در چنین جوامعی برمی دارند و مرز خود را بـا نظریـه هـای مبتنی بر همسانسازی فرهنگی به وضوح مشخص می کنند، دربارة معیار دیگر یعنی قابلیت اجـرا در میان سنت ها و جماعت های گوناگون ، ماجرا به شکل دیگری است ."