خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساده و چندگانه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز بود که در سال ٩١-۹۰ مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش ، نمونه ای به حجم ٢٠٠ نفر (١٠٠ پسر، ١٠٠ دختر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر وآدامز (١٩٨٣)، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (١٩٧٠) وپرسشنامه سازگاری بیکر و سیریاک (١٩٨٩) استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی رابطه مثبت دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که وزن ترکیبی خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت ٣٧ درصد از واریانس سازگاری تحصیلی را تبیین می کند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل
Theaim of this study was to investigate the simple and multiple relationships of self-efficacy and achievement motivation with academic adjustment. The population of this study consistedd the relationship between of all first yearundergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in 1390-1391. The sample of study consisted of 200 students (100 girls، 100 boys) who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The data was collected by general self-efficacy questionnaire Sherer، Hermen’s achievement motivation questionnaire and Measuring adjustment to college of Baker and Siryk (1984). Pearson correlation analysis showed that positive and significant relationships exist between self-efficacy and academic adjustment; positive and significant relationships exist between achievement motivation and academic adjustment. Regression analysis showed that the combined weight of self-efficacy and achievement motivation can explain 37% of the variance in academic adjustment. Also، MANOVA showed that between male and female first year students in terms of achievement motivation، there are significant differences.