خلاصة:
تاریخ یکی از دروس مهم در رشته علوم انسانی محسوب میشود. دلیل این اهمیت، صرفنظر از اینکه این درس از درسهای اصلی این رشته است، نقش انسانساز آن در پرورش مهارتهای تربیتی از جمله قدرت تفکر و خلاقیت و تعقل است. لازمه اثربخش بودن این درس بر ذهن و زبان دانشآموزان، ارائه طرحهای جدید برای تغییر در وظایف و عملکرد آموزشی آن و دگرگونی محتوا و روشها میباشد. برای تربیت نسل حاضر بهمنظور زندگی در جامعه متحول و در حال تغییر کنونی، این دگرگونی نهتنها لازم بلکه ضروری است. سنجش میزان انطباقپذیری اصول فعلی آموزش در این رشته با معیارهای علمی و استاندارد، همچون تفکر انتقادی، مسئله محوری، یادگیری معنادار و پرورش خلاقیت از اهداف مقاله حاضر است
ملخص الجهاز:
"آموزش آسیبشناسی آموزش تاریخ در بوتۀ نقد آرای تربیتی طیبه عاصمی سرگروه تاریخ شهرستان فردوس نگاهی به شیوۀ تدریس تاریخ در مدارس ما، نشان میدهد که از نظر اغلب دبیران این رشته دانشآموز خوب کسی است که درس را حفظ کند یا بهخاطر بسپارد و بتواند به پرسشهای کلاسی و امتحانی پاسخ دهد چکیده تاریخ یکی از دروس مهم در رشتۀ علوم انسانی محسوب میشود.
نگاهی به شیوۀ تدریس تاریخ در مدارس ما، نشان میدهد که از نظر اغلب دبیران این رشته دانشآموز خوب کسی است که درس را حفظ کند یا بهخاطر بسپارد و بتواند به پرسشهای کلاسی و امتحانی پاسخ دهد.
(سیف،۱۳۸۲: ۲۱۵)اکنون این سؤال اساسی را مطرح میکنیم که نحوۀ تدریس کنونی ما دبیران تاریخ، تا چه اندازه در ذهن دانشآموزان سؤال ایجاد میکند و کلاسهای درس ما، تا چه حد دانشآموزمان را برمیانگیزند؟ واقعیت این است که، تا زمانی که ما فکر کنیم تدریس یعنی انتقال اطلاعات و معلومات از سوی ما (معلم) و حفظ کردن و بهخاطر سپردن کورکورانۀ مفاهیم از سوی دانشآموز، هیچگونه انگیزهای برای ایجاد پرسش و عطشی برای دانستن بیشتر ایجاد نخواهد شد.
(شعارینژاد،۱۳۸۰: ۳۴۶ و ۳۴۷) در نظر آزوبل یادگیری معنادار زمانی حاصل میشود که مطالب جدید در بین تجارب گذشتۀ یادگیرنده جایی بیابد و به آن بچسبد عکس: اعظم لاریجانی برخی از کتابهای درسی تاریخ شاهدهای مناسبی از بیتوجهی به ساخت نظام فکری دانشآموزان و یادگیری سازمانیافتهاند نکتۀ اساسی در پرورش خلاقیت در دانشآموزان این است که فرصتهای مناسب جهت تفکر واگرا را درک کنیم و نسبت به آن حساس باشیم منابع ۱."