خلاصة:
دانشآموزان، همانند پرندگانی که تازه بال درآوردهاند، همواره درتکاپو و جستوخیزند و پیوسته سوالهای جدیدی به ذهن آنها خطور میکند. برخی والدین، معلمان و مربیان به دلیل برخوردار نبودن از دانش کافی و آشنا نبودن با چگونگی پرورش فکر و اندیشه، قادر به پاسخگویی به سوالات بچهها نیستند از این رو معمولا در مقابل سوالات مکرر آنها طفره رفته و چه بسا با برخوردهای غیرمنطقی خود سبب میشوند بهتدریج نوعی ترس و تردید دانشآموز را فرا گیرد و او عطای سوال را به لقایش ببخشد. این امر انگیزه و علاقه دانشآموز را تضعیف میکند. بنابراین اگر دبیران، بهویژه دبیران تاریخ، روشی منطقی و برخوردار از پشتوانه علمی- پژوهشی در تدریس خود داشته باشند، در واقع کیفیت کار خود
ملخص الجهاز:
"باز هم به این موارد اکتفا نکردم و برای گردآوری اطلاعات و شواهد بیشتر، هم از نظرات اساتید مجرب و سرگروههای تاریخ استان و هم از مطالعۀ کتب و مجلات و فصلنامههای علمی، آموزشی و تاریخی استفاده کردم تا توانستم تعداد زیادی از مشکلات و مواردی را که باعث بیانگیزگی در دانشآموزان نسبت به درس تاریخ ایران و جهان (۲) میشود، بهصورت زیر فهرست کنم: الف: مشکلات عمومی * روش تدریس معلم موضوعی است که میتوان از آن بهعنوان مهمترین عامل در ایجاد علاقه یا بیعلاقه کردن دانشآموز نام برد.
دلایل عقبماندگی برخی کشورها و پیشرفت بعضی دیگر در چه مسائل و دلایلی نهفته است و راه برای پیشرفت جامعه کدام است عکس: اعظم لاریجانی سالهای متمادی است که دبیران تاریخ از نامتوازن بودن میزان ساعات تدریس با حجم کتاب درسی تاریخ ایران و جهان(۲) شکایت دارند تمام موانع و مشکلاتی که گفته شد دبیران تاریخ میتوانند با هنری که دارند، با ترکیبی از روشهای گوناگون تدریس، دانشآموزان را به درس تاریخ و نقش آن در آیندۀ کشور متوجه سازند و ضمن ایجاد روحیۀ نشاط و پرسشگری در دانشآموزان، ذهن آنها را برای ایجاد ارتباط بین فضای تاریخی گذشته با فضای کنونی، آماده نمایند"