خلاصة:
ارش و اخلاق از دیرینه ترین چالش های ارتباط جمعی محسوب می شوند. نوع رسانه، مخاطبان آن، حوزه انتشار پیام آن، اهداف، کانال، سازمان و تمامی عناصر و مولفه هایی که به وسایل ارتباط جمعی مرتبط هستند، هریک به نوعی با واژه های یاد شده و چگونگی تشخیص، تطبیق و اجرای آنها درگیرند. موضوع این مقاله نیز کنکاشی در مفهوم اخلاق رسانه ای، تعریف عملیاتی آن و تدوین الگویی برای ارزیابی اخلاق رسانه ای است. در اینجا اخلاق رسانه ای از نقطه نظرات گوناگونی چون اخلاق حرفه ای، اخلاق عمومی، نسبیت گرایی در مقابل عینیت گرایی اخلاقی، واقع گرایی یا شک گرایی اخلاقی، اقتدارگرایی اخلاقی در مقابل حدود بیان و غایت گرایی یا وظیفه گرایی اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت با دو بعد اخلاق هنجاری (شامل «غایت گرایی» و «وظیفه گرایی») و افعال اخلاقی (شامل «بایدی» و «نبایدی») به تشخیص ملاکهای اصلی ارزیابی اخلاقی رسانه ها پرداخته می شود.
Values of most long- standing challenges facing the mass are considered.
Type of media, the audience, the message publishing field, goals, and
channel organizations and all elements and components that are media
related to each kind words find and learn how to identify, adapt, and they
Drgyrnd implementation. Messages sent form the media that contains the
words in the definition of some norms, values and ethics is the subject of
this article consultative concept a media ethics, defining the operational
model for assessment and compile media ethics is. Media ethics here, a
point comments a variety of professional ethics because, public morality,
determinism versus relativism integration moral identity, the integration
doubt or moral subjectivism, moral totalitarianism versus freedom moral
subjectivism, in khvdgrayy moral subjectivism against type, against freedom
of expression in speech, and end functional integration or integration to
examine the moral and is finally after two normative ethics (including "end
integration" and "unctional integration") and moral verbs including "must"
and "should" to identify the main criteria of moral assessment media can
be paid.