خلاصة:
امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیاز آماده سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به صورت یک
ضرورت تربیتی درآمده است. آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن، مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای،
فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می توان آن را به آموزش شیوه های بهتر زندگی کردن در عصر
اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در یک جامعه و به طور عام در جامعه جهانی می توان اطلاق کرد . سواد رسانه ای به عنوان
ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق
پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می نماید. سواد رسانه ای رویکردی آموزشی در قرن بیست و یکم محسوب
می گردد. چرا که سواد رسانه ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می دهد و کسب مهارت های ضروری تحقیق و بیان عقاید
شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می داند. در این مقاله نخست به تحلیل مفهوم سواد رسانه ای و ابعاد گوناگون
آن از دیدگاه برخی اندیشمندان و صاحبنظران در حوزه ارتباطات پرداخته شده است. سپس به چگونگی فرایند آموزش سواد رسانه ای
و سیر تحولات آن در جهان اشاره شده است.گفتنی است که در این مقاله بررسی فرایند آموزش سواد رسانه ای به شهروندان بر دو
هدف استوار است. نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم، اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر آموزش سواد رسانه ای به شهروندان
در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم آن که با ارائه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و
سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانه ای و استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروندی متناسب با ضرورت های عصر جهانی شدن در
کشورمان اقدام لازم صورت پذیرد.
Crosses media and technology has changed education and method of learning.Nowadays the ability to read and writeprinted
words are not enough; but we must ready to live as citizenship in a world of images, words and intensive sounds, after that
we can find ability to critically analyze the images and multimedia culture and we are not passive when we forced with
various forms of media.
In the age of globalization experience has proven that the borders become glassy and sensitive, physical confrontation with
the waves and the codes 0 and 1 not only have not achieved much success, but sometimes
haveled irreparable failures. About three decades ago "media literacy’s education" has been reducedamage
anddestructiveeffects of message on a global society.
One of the main goals of this research was study the growth and development in the field of media literacy’s education in
Britain, America, Australia, Finland, Denmark, Sweden, France, Germany, Holland, Russia, Canada, Japan and South Africa
and presenting the model of media literacy’s education for Iran.
Type of study is descriptive research and the techniques to gather information based on library research and documentary and
interviews with experts and visionaries of Delphi's internal and external areas of the media.
Media literacyused for empowerment the citizenships and modifying their passive relationship to active relationship in
counter with the all media, it can ponder the meaning to messages and have more interaction in the global media discourse.