خلاصة:
هــدف ایــن پــژوهش بررســی جایگــاه تفکــر اســلامی بــه نگــرش سیــستمی در مــدیریت اســت . روش تحقیــق ، تحلیلــی _ اســنادی مــی باشــد. جهــت تحقــق هــدف، هفــت ســوال بــدین صــورت ارائــه گردیــد: جایگــاه تفکــر اســلامی در مــدیریت ســازمان هـا در جوامـع اسـلامی بـه چـه نحـو اسـت ؟ مزایـا و برتـری هـای تفکـر اسـلامی در زمینـه مــدیریت کدامنــد؟ موانــع تفکــر اســلامی در زمینــه مــدیریت کدامنــد؟ جایگــاه نگــرش سیـستمی در مـدیریت سـازمان هـا در جوامـع اسـلامی بـه چـه نحـو اسـت ؟ کاسـتی هـا و نقــایص نگــرش سیــستمی در زمینــة مــدیریت کدامنــد؟ مزایــا و برتــری هــای نگــرش سیــستمی در زمینــة مــدیریت کدامنــد؟ و چگونــه تفکــر اســلامی مــی توانــد بــه رشــد و بهبود تفکر سیستمی کمک کند؟ یافتـه هـا نـشان دادکـه تفکـر اسـلامی بـا سرچـشمه گـرفتن از قـرآن کـریم ، سـنت پیــامبر(ص ) و ســیرة معــصومین (ع) در مــدیریت فراحــسی و فــرا عقلــی بــوده و در ضــمن معرفــی ابــزار و روشــهای مــدیریتی در واقعیــت قابلیــت عمــل داشــته و بــه صــورت اعتدالی به ارتباط بـین امـور و پدیـده هـا توجـه مـی نمایـد. ایـن تفکـر جـامع و شـامل مـی توانــد نقــایص نگــرش سیــستمی بــه عنــوان یکــی از کارآمــدترین نگرشــها در زمینــه مدیریت سازمان ها را تعالی بخشد.
ملخص الجهاز:
جهــت تحقــق هــدف، هفــت ســوال بــدین صــورت ارائــه گردیــد: جایگــاه تفکــر اســلامی در مــدیریت ســازمان هـا در جوامـع اسـلامی بـه چـه نحـو اسـت ؟ مزایـا و برتـری هـای تفکـر اسـلامی در زمینـه مــدیریت کدامنــد؟ موانــع تفکــر اســلامی در زمینــه مــدیریت کدامنــد؟ جایگــاه نگــرش سیـستمی در مـدیریت سـازمان هـا در جوامـع اسـلامی بـه چـه نحـو اسـت ؟ کاسـتی هـا و نقــایص نگــرش سیــستمی در زمینــة مــدیریت کدامنــد؟ مزایــا و برتــری هــای نگــرش سیــستمی در زمینــة مــدیریت کدامنــد؟ و چگونــه تفکــر اســلامی مــی توانــد بــه رشــد و بهبود تفکر سیستمی کمک کند؟ یافتـه هـا نـشان دادکـه تفکـر اسـلامی بـا سرچـشمه گـرفتن از قـرآن کـریم ، سـنت پیــامبر(ص ) و ســیرة معــصومین (ع) در مــدیریت فراحــسی و فــرا عقلــی بــوده و در ضــمن معرفــی ابــزار و روشــهای مــدیریتی در واقعیــت قابلیــت عمــل داشــته و بــه صــورت اعتدالی به ارتباط بـین امـور و پدیـده هـا توجـه مـی نمایـد.
مبـدأ جهـان بینـی مـدیریت اسـلامی ، وحـی و الهـام اسـت کـه ارزش نظـری و عملـی دارد(بهارسـتان، ١٣٨٣: ٣١)، معیارهــای اســلامی بــودن در زنــدگی انــسان و فعالیــت هــای او را مــشخص ســاخته اسـت ، مـدیران را بـرای تجربـه و تفحـص علمـی و بحـث و نظـر فلـسفی بـاز مـی گـذارد تــا بــشر بتوانــد بنیــان فلــسفی لازم را ارائــه دهــد و از روش هــا و شــیوهایی کــه دســتاورد بـشر اسـت ؛ بـه منظـور کـاربرد بهتـر آن اصـول و قواعـد بهـره گیـرد.