خلاصة:
با هدف تعیین برازش مدل شش تیپی هالند، مدل هشت تیپی تریسی، و مدل سلسله مراتبی گاتی رغبت های پایه در دانش آموزان تربت حیدریه، فرم رجحان به فعالیت های سیاهه کروی فردی بر نمونه ای 391 نفری (182مرد و 209 زن) از دانش-آموزان دبیرستانی تربت حیدریه اجرا شد. نتایج کاربرد آزمون آرایش تصادفی روابط منظم فرض شده، به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی، برازش خوبی را برای مدل هالند ( 73/0P) را تایید، و برازش ضعیفی را برای مدل گاتی (73/0>CI، 12/0P). نتایج این پژوهش بر حمایت های بین فرهنگی از دایره ای بودن ساختار رغبت-های پایه شغلی و هم چنین اعتبار ساختاری فرم رجحان به فعالیت-های سیاهه کروی فردی افزود. پیشنهاداتی نیز برای پژوهشگران و مشاورین مسیر شغلی ارایه شد.
Abstract: For indicating the fit of Holland''s 6-type model، Tracey''s 8-type model، and Gati''s hierarchal model of basic vocational interest in high school students of Torbatheydariyeh، a sample of 391 high school students (182m & 209 fm) completed the Activity Preference form of Personal Globe Inventory. Results of randomization test of hypothesized order relations showed good fit for Holland''s model (CI>0.73، P=0.02) and Tracey''s model (CI>0.71، P<0.001)، and poor fit for Gati''s model (CI<0.73، P>0.12). Results also showed that the fitness of this models were not different across sex and educational age (p>0.05). Results of examining the corresponding index in 1000 times random-grouping showed that the fitness of Holland''s model was significantly greater from the fitness of Gati''s model (P<0.001). Results added to cross cultural supports of circularity of structure of basic vocational interests and structural validity of Activity Preference form of Personal Globe Inventory. Some suggestions represented for career researcher and counselors.
ملخص الجهاز:
ساختار رغبت هاي شغلي پايه در دانش آموزان دبيرستاني تربت حيدريه Structure of basic vocational interest in high school students of Torbatheydariyeh تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٠/١٠/٦، تاريخ دريافت نسخه نهايي : ١٣٩١/٣/٢١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩١/١٢/١٢ مهدي اکبرزاده ١،بهناز عابدي ٢،ايران باغبان ٣،محمدرضا عابدي ٤و حميـدرضا خسروي ٥ با هدف تعيين برازش مدل شش تيپي هالنـد، مـدل هشت تيپي تريسي ، و مدل سلسله مراتبـي گـاتي رغبـت هـاي پايه در دانش آموزان تربت حيدريه ، فرم رجحان به فعاليت هاي سياهه کروي فردي بر نمونه اي ٣٩١ نفـري (١٨٢مـرد و ٢٠٩ زن ) از دانش آموزان دبيرستاني تربت حيدريه اجرا شـد.
Tracey & Rounds 48 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ مدلي هشت تيپي را ارائه مي نمايند که در گام هاي بعدي (تريسي و روندز، ١٩٩٦؛ تريسي ، ٢٠٠٢) در ساختار مدل کروي ١ مبناي ارائه ساختار رغبت هاي پايه قرار مي گيرد.
Sidiropoulou-Dimakakou, Mylonas, & Argyropoulou 4.
56 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ (رجوع شود به تصویر صفحه) ١- آيا مدل سلسله مراتبي گاتي با ساختار رغبت هاي شغلي پايه دانش آموزان دبيرستاني تربت حيدريه برازش دارد؟ نتايج جدول ٢، نشان داد که مدل سلسله مراتبي گاتي در هيچ سه پايه آموزشي و دو گروه جنسيتي برازش مناسبي ندارد.
٢- آيا مدل شش تيپي هالند با ساختار رغبت هاي شغلي پايه دانش آموزان دبيرستاني تربت حيدريه برازش دارد؟ نتايج جدول ٢ نشان داد که مدل هالند در هر سه پايه آموزشي و در هر دو گروه جنسيتي از برازش معناداري برخوردار است .