خلاصة:
تامین منابع مالی خارجی و بکارگیری روش های متنوع آن یکی از ابزار و پیش نیازها برای توفیق کشورها در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و محقق نمودن اهداف کلان توسعه ای آنها است. بین روش های گوناگون تامین مالی خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از کارامدترین و تاثیرگذارترین روش ها به ویژه از منظر کشورهای میزبان است. وجود آثار مثبت فراوان بر شاخص های کلان و خرد اقتصادی و تاثیرات مثبت در سطح بنگاه های سرمایه پذیر نظیر دسترسی به بازارهای صادراتی جدید ارتقا سطح رقابت پذیری، انتقال دانش فنی و مدیریتی، ایجاد امنیت اقتصادی و اشتغالزایی گواهی بر این کارایی و کارامدی است. به این دلیل بیش از 30 سال است که غالب کشورهای جهان با توجه ویژه به موضوع سرمایه گذاری خارجی، سیاست ها و برنامه هایی را برای تشویق و حمایت و جذب سرمایه های خارجی تدوین و به اجرا درآورده و در تلاشی مستمر در ایجاد مزیت های رقابتی برای هدایت سرمایه گذاران خارجی به کشور متبوعشان هستند. ایران نیز با تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه گذاری خارجی در سال 1334 و در نهایت پس از انقلاب با تصویب قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در سال 1381 به عنوان جایگزین قانون قبلی، محیط قانونی و مقرراتی لازم و پیش نیاز اساسی ورود و فعالیت سرمایه گذاران خارجی در کشور را فراهم نمود. علاوه بر این، به دلیل تنوع فراوان روش های سرمایه گذاری خارجی و الزامات و ترتیبات هر یک از آنها بازار رقابتی شدید بین کشورها در تشویق و جلب سرمایه گذاری خارجی، لزوم آمادگی فنی و زیرساختی در سطح کشورهای میزبان سرمایه به طور عام و دستگاه های اجرایی و تخصصی و بخش خصوصی آنها به طور خاص لازم اقدامات گسترده و متنوعی هم در داخل و هم در خارج از کشور صورت گیرد تا بتوان از بستر قانونی موجود حداکثر بهره برداری را نمود. با مروری بر ادبیات موضوع، روشها و تقسیم بندهای انواع سرمایه گذاری خارجی و تفاوتهای فنی و کارکردی آنها بر اساس تعاریف و استانداردهای بین روندها و اطلاعات آماری مرتبط با جریان سرمایه گذاری خارجی در جهان، ضرورت ها و الزامات استفاده از منابع مالی خارجی به طور عام و سرمایه گذاری خارجی به طور خاص قابل توجیه است. علاوه بر این، با نگاهی بر روندهای ورود و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران و رشد مستمر و پیوسته آن طی سال های اخیر مشخص می گردد این موضوع ضمن اینکه در سیاستگذاری ها و برنامه های کلان کشور مورد توجه بوده، بلکه سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به عنوان تنها نهاد قانونی متولی تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی اقدامات گسترده و متنوعی را در دستور کار قرار داده تا بتوان ضمن ایجاد جهش در حجم سرمایه های خارجی ورودی به کشور روند رشد آن را نیز حفظ و تثبیت نماید. گرچه سیاست ها و برنامه های اتخاذ شده و اقدامات سازمان تاثیرگذار بوده است، اما با توجه به شرایط کاملا رقابتی و پیوسته در حال تغییر در سطح جهان در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی و جریانات سرمایه گذاری ضروری است با اتخاذ رویکردی تحول گرا در برخی ترتیبات متداول کشور از قبیل نظامات بودجه ریزی، طراحی و ارائه مشوق های سرمایه گذاری رقابتی و بهبود فضای سرمایه گذاری و محیط عمومی کسب و کار، ضمن ایجاد ابزارها و ظرفیت هایی نوین و کارامد برای سازمان سرمایه گذاری کشور را به سمت جهش در جذب سرمایه گذاری های خارجی و بالفعل در آوردن ظرفیت های اقتصادی بکر و استفاده نشده سوق دهد.
Utilization of foreign financing and its various windows and methods are considered as one of the prerequisites and tools enabling countries to realize their economic growth and development and reach their macroeconomic and developmental targets. Amongst those windows، foreign direct investment is one the most efficient and effective methods especially from the host country perspective. Various positive and constructive impacts on macro and micro economic indices and the positive impacts on the recipient companies such as access to new export markets، upgrading the level of competitiveness، transfer of managerial and technological knowledge، increasing the economic security and job creation، is a witness to this efficiency and effectiveness. Therefore it is more than thirty years that most countries have paid special attention to foreign investment and implementing policies and programs to promote and attract foreign capitals and is making continuous effort to make their favorite country more competitive for hosting foreign investors. Iran has also provided the required regulatory environment as a prerequisite for engagement and activity of foreign investors in the national economy، by adopting and approval of the Law for Attraction and Promotion of Foreign Investment in 1334 (H.S.) and consequently its replacement in 1381 (H.S.) by Foreign Investment Promotion and Protection Act. But due to the different kinds of foreign investment methods and their requirements، though competition between the countries for attracting foreign investment، the necessity to prepare technical arrangements by the host country in general and by its administrative organs and private entities in specific، it is necessary to take a vast variety of measures nationally and internationally in order to make the most of the available legal environment. A review of the literature of the topic، the schemes and types of Foreign Investments and the technical and functional differences of those schemes according to international standards and definitions and the trends and statistical information related to the foreign investments flows in the world، reveals the significance of taking advantage of foreign financing in general and foreign investments in particular. Furthermore، a glance at the trends of foreign capital importation and attraction in Iran and its constant growth during recent years shows that particular attention has been directed to this topic in the country''s macro policies and plans and the OIETAI as the sole official authority for promotion and protection of foreign investments has put extensive measures on its agenda for action to not only create a leap in volume of foreign investments in Iran، but also to preserve and stabilize its growth trend. Though the policies، plans and measures taken by the OIETAI have created considerable impact in this regard، taking into account the ever-changing، fiercely competitive environment in the world for attracting foreign investors and investment flows، it''s necessary to adopt a reform-oriented guideline concerning a number of the country''s common arrangements and systems such as budgeting system، designing and offering competitive incentives for investment as well as promotion of investment climate and the business environment in order to provide the OIETAI with modern and efficient tools and capacities and drive the country to a significant increase in attraction of foreign investments and to utilize the country’s untapped economic capacities.