خلاصة:
امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث انگیز و جذاب در پژوهش های حسابداری به شمار می رود به دلیل اینکه سرمایه گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری به رقم سود توجه خاصی دارند. اگر بدانیم به چه دلیل مدیریت سود اتفاق می افتد در آن صورت قادر خواهیم بود که آن را کاهش دهیم. در این تحقیق ما به طبقه بندی انگیزه های مختلف مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و انگیزه های موجود در تحقیقات خارجی پرداختیم. با توجه به تفاوت در شرایط و محیط اقتصادی ایران و سایر کشورها و تفاوت در ساختار و اندازه شرکت ها در بورس ایران و سایر کشورها می توان چنین اظهار کرد که تقریبا انگیزه های مدیریت سود در ایران و سایر کشورها مشابه و نزدیک است.
ملخص الجهاز:
واژه های کلیدی: مدیریت سود، هزینه های سیاسی، قراردادهای بدهی، جریان های نقد آزاد، سهامداران نهادی، انگیزه های مدیریت سود طبقه بندی موضوعی: M٥٢ مقدمه اهداف حسابداری برخاسته از نیازها و خواسته های اطلاعاتی استفاده کنندگان است و هدف اصلی حسابداری بیان وضعیت مالی و عملکرد واحد تجاری برای استفاده کنندگان برون سازمانی جهت کمک به آن ها در تصمیمات مالی و سرمایه گذاری است .
به عقیده جونز و شارما مدیریت سود زمانی اتفاق میافتد که مدیران با استفاده از قضاوت در گزارشگری مالی و ساختار مبادلات جهت گمراه نمودن بعضی از ذینفعان درباره ی عملکرد اقتصادی شرکت یا تحت تاثیر قرار دادن نتایج قراردادی که به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است ، در گزارشگری مالی تغییر ایجاد میکند.
در چنین موقعیتی سود شرکت دست خوش نوسان میشود و مدیر برای مهارکردن اینگونه نوسانات ، که ناشی از سرمایه گذاری پر خطر است به هموارسازی سود اقدام خواهد کرد (جلنیک ، ٢٠٠٧) میتوان چنین نتیجه گیری کرد که جریان نقد آزاد و رشد شرکت عواملی تأثیرگذار در میزان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران است که با توجه به نقش اینگونه رفتارها در مدیریت سود میتواند در میزان مدیریت سود تأثیرگذار باشد.
میزان زیاد جریان نقد آزاد و همچنین وجود فرصت های رشد و سرمایه گذاری کم ، مدیران را به سمت سرمایه گذاریهای پرخطری رهنمون میکند که سود را دچار نوسان میکند و بنابراین با استفاده از شیوه های مدیریت سود آن را هموار میکنند ولی هنگامی که این شرکت ها بتدریج درگیر افزایش اهرم مالی می شوند، بدهیها عاملی محدودکننده در رفتارهای فرصت طلبانه مدیران است و میزان آن را کاهش میدهد که باعث کاهش نوسانات سود ناشی از این رفتارها شده و به کاهش مدیریت سود میانجامد.