خلاصة:
مقدمه: به کارگیری صحیح شبکه های رایانه ای اطلاعات بیمارستانی و پذیرفتن آن توسط کارکنان مراقبت بهداشتی می تواند منجر به بهبود کیفیت ارائه ی خدمات بهداشتی و درمانی، و کاهش هزینه های مربوط به آن گردد. در این مطالعه اثرهای نظام اطلاعات بیمارستانی بر کیفیت برخی از فعالیت های درمانی کارکنان بخش های بالینی بررسی می شود.
روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی، تاثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر برخی از فعالیت های مراقبتی، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران ، بهیاران و منشی های بخش های سرپایی و بستری مرکز آموزشی و درمانی امیرالمومنین (ع) سمنان نسبت به رایانه ای شدن سیستم اطلاعات بیمارستانی درسال 86-1385 بررسی شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که پس از تایید اعتبار و روایی مورد استفاده قرار گرفت. پس از توزیع پرسشنامه بین کارکنانی که تجربه کاری بیشتر از سه سال داشتند، داده های به دست آمده از طریق روش های آماری توصیفی و استنباطی درسطح معنی دار 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: اکثر کارکنان (80درصد) چند بار در روز از نظام رایانه ای بخش خود استفاده می کردند. بیشتر پرستاران از ثبت گزارش پرستاری در رایانه به علت دوباره کاری، خودداری می کردند. پنجاه وپنج درصد کارکنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتی صحیح، 8/45درصد با کمتر شدن خطاهای کاری، 28درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانی بیماران و 15درصد با بهبود نتیجه درمان حاصل ازسیستم اطلاعات رایانه ای موافق بودند. پنجاه درصد کارکنان بر این باور بودند که نظام اطلاعات رایانه ای باعث شده تا رسیدگی از داروهای تجویز شده به بیماران راحت تر شود. بیست درصد با راحت تر شدن بررسی مشکلات بیمار به وسیله سیستم رایانه ای موافق بودند. به طور کلی 52 نفر از تاثیر سیستم روی برخی از فعالیت های مراقبتی بخش های بالینی نسبتا راضی بودند و تعداد بسیار کمی (4 نفر) نیز رضایت کامل داشتند. بین رضایت کارکنان از تاثیر HIS روی فرایند مراقبتی بیماران و رضایت از کاربر پسند بودن سیستم و نوع بخش درمانی رابطه معنی داری مشاهده شد(P<0.05) . نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کمتر از نیمی از کارکنان بخش های بالینی از تاثیر نظام رایانه ای اطلاعات بیمارستانی بر فعالیت های مراقبتی بیماران رضایت نسبی دارند. برای اثر بخشی بیشتر نظام اطلاعات بیمارستانی بر فرآیند مراقبتی بیماران، باید این نظام با ماهیت پویای فرایند های مراقبتی بیماران همخوانی داشته باشد لذا استفاده از نظام های سخت افزاری پیشرفته از قبیل رایانه های جیبی، دستی، قلمی و قابل حمل و طراحی نرم افزارهای تشخیص صدا جهت راحتی ورود اطلاعات به رایانه در بخش های بالینی و ارائه راه کارهای قانونی جهت جلوگیری از دوباره کاری در فعالیت روزانه پرستاران پیشنهاد می گردد.
Abstract Introductions: Correct usage of hospital information computerized net work and its acceptance by health care personnel could lead to improvement the quality of health care and curative services; and reduces their cos.t In this research the impact of hospital information computerized network on clinical departments curative services personals have been studied. Methods: In this descriptive-analytical study، the impact of the hospital information computerized network on some of the health care activities، behavior situations، patients satisfactions، and the point of the view of 120 of the nurses، auxiliary nurses، and secretaries of outpatient departments and Semnan’s Amir al-Momenin teaching hospital during 1385 -1386(2005-2006) has been reviewed. Data collecting tools were questioners، which have been used after approved for validity and reliability. After distributions the questioners among personnel with more than three years job experience. Collected data have been evaluated by descriptive and inferential method; with considering ?= 5% for significance. Results: Most of the personnel (80%) work with their departments، computers daily. Most of nurses neglected to register their daily report to avoid duplication. Fifty five per cents of personnel were agreed with availability of correct information، 15% for improvement of curative outcomes because using computerized information system، and 45.8% for job errors reduction، 28% for better supervision for patients’ curative period، 50% of personnel believed that computerized information system caused the easier way to evaluate the patients drug administration، 20 % of personnel agreed that evaluation of patient’s problem is much easier. In total، 52 personnel have been satisfied as the result of the impact of hospital information computerized net work on HIS method and very few of them (4 people) had absolute satisfactions. There were a significant relation between the personnel satisfaction for the impact of patient’s curative and care; and patients، satisfaction for user friendly system and curative department type(ρ <0.05). Conclusions: We concluded that less than half of the personnel in clinical department were almost relatively satisfied by impact of the hospital information computerized network system. To be more effective the hospital information system on patient’s healthcare process، the system should be coordinated with a dynamic care process for patients، so that using the hardware such as palms، notebooks، and portable computers، and also soft ware designed to recognized voices to ease data entry in clinical departments and providing legal approaches to avoid the duplication in nurses daily activities are suggested .