خلاصة:
مقدمه: هسته اصلی پژوهش در دانشگا هها و موسسات علمی، گرو ههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی آن هستند که جهت ارزیابی آ نها از عواملی چون تعداد استادان و دانشجویان، تعداد مقالات و ثبت اختراعات، تعداد استنادات به این مقالات، مجله محل انتشار این مقالات، میزان پژوهانه های جذب شده و ... به عنوان شاخ صهای ارزیابی استفاده م یشود.
روش بررسی: دپارتمان دانشگاهی به عنوان واحد ارزشیابی محیط فعالیت محقق در نظر گرفته م یشود اما دو خصوصیت بسیار مهم در مورد گرو ههای آموزشی دانشگاهی که عبارتند از: تمرکز تحقیقاتی گروه و تعداد استادانی که بر روی این تمرکز تحقیقاتی به فعالیت مشغول هستند در هی چیک از ارزیاب یهای علمی مورد توجه قرار نگرفته است. (hrs-index) " پژوهشگر در موضوع h" و (hs-index) " موضوعی h"
یافته ها: در این مقاله دو شاخص جدید تحت عناوین پیشنهاد م یگردد که م یتواند به انداز هگیری کمی دو خصوصیت مورد اشاره بپردازد.
نتیجه گیری: این دو شاخص ارزیابی و پایش مراکز و دپارتما نهای دانشگاهی را در تمرکز موضوعات تحقیقاتی و تعدد پژوهشگران فعال در آن موضوعات امکا نپذیر م یسازند.
Introduction: In the universities and academic institutes, most of the research activities are performed in departments and research centers, which are evaluated by measurement of indices such as number of academics and students, number of publications and patents, citation analysis, journals in which their reports have been published, the amount of grants etc.
Methods: Academic department is considered as the evaluation unit of researcher’s activities. Two important parameters of departments’ “research focus” and number of academics who are active in the “field of focus” have not been considered in any evaluation systems yet.
Results: In this article, two new indices entitled “subject h-index” (hs-index) and “researcher for subject h-index” (hrs-index) are proposed for measurement of these parameters.
Conclusion: Both of suggested indices make the assessing and monitoring of research focus and active scientists feasible.