خلاصة:
مقدمه: مدیریت کیفیت با تشویق مشارکت فعال نیروی انسانی کارآمد در گذر از چالش های مرتبط محدودیت منابع، تغییرات اپیدمیولوژیک و جمعیتی، پدیده جهانی سازی و فناوری های پیشرفته نظام سلامت، نقشی اساسی دارد.هدف این مطالعه ارزشیابی و مقایسه ی دو رویکرد مدیریت کیفیت در استان آذربایجان شرقی بود.
روش بررسی: این مطالعه ی تحلیلی دردو گروه: یکی مدیریت کیفیت جامع شش بیمارستان، سه دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه و دیگر ی دو بیمارستان، یک دانشکده و یک معاونت ستادی دانشگاه اجرا شد. دو گروه ابتدا با مفاهیم مدیریت کیفیت جامع شروع کردند و دو سال بعد چهار واحد تابعه دانشگاه، برنامه مدیریت اثربخش را شروع کردند و واحدهای دیگر همان روال قبلی را ادامه دادند.با یک پرسشنامه تغییر در سبک مدیریت سازمان از دیدگاه کارکنان در زمان پردازش؛ وبه صورت میانگین و SPSS مطالعه و پنج سال قبل در مقیاس ده امتیازی اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار مقدار تغییر در دوره ی پنجساله گزارش شدند.
یافته ها: مقدار تغییر در زمینه ی رهبری در دو گروه به ترتیب 0.7 و 1.03 ؛ در زمینه ی برنامه ریزی 1.12 و 1.76 ، مدیریت خواسته و نیاز مشتری 1 و 1.48 ، مدیریت نیروی انسانی 0.9 و 1.46 ؛ مدیریت اطلاعات 1.05 و 1.32 ، مدیریت فرایندها 1 و 1.36 و در مجموع 1.01 و 1.36 بود. در زمینه های توسعه ی نیروی انسانی، برنامه ریزی، مدیریت مشتری بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
نتیجه گیری: به کارگیری رویکردی خلاق و یکسان در سازمان بهتر از رویکردهای مختلف است