خلاصة:
اسراییل، برپایهی مبانی مذهبی- قومی بنیاد نهاده شده اسـت. اندیشـه و کـنش سیاسـی در ایـن رژیـم بـر
برتریجویی نژادی استوار است. این موضوع در چارچوب گفتمان آشـکار و گفتمـان پنهـان آن هویـدا
است. از دیگر سو؛ رسانهها، ابزارهای نیرومند انتقال دادهها و معانی هستند. آنها توان بالایی در صورت-
دهی به ذهنیت و اندیشهی مخاطبان خود دارند. اسراییل رژیمی ایدئولوژیک است که بـرای پـراکنش و
القای کانون ایدئولوژی سیاسی خود و برتری قومی و نژادی، از رسانههای گروهی به فراوانی بهره مـی-
گیرد. رسانههای اسراییلی، پیوسته در پی بازتولید گفتمان پنهان نهفته در پس ایدئولوژی سیاسی اسراییل
هستند، که کانون آنرا نژادپرستی صهیونیستی سامان میدهد. نخبگان اسراییل، در روند ایجابی و سـلبی
هویتسازی برای شهروندان خویش، مرزهای آن را با کاربست رسانهها ترسیم مینمایند.
این نوشتار در پی نسبتسنجی میان زبان، گفتمان، ایدئولوژی نژادپرستی و رسانه در رژیم صهیونیستی
است. این امر بهویژه با بهره گرفتن از رهیافت »تئون وندایک« و »نورمن فرکلاف« انجام میپذیرد
Israel is based on the ethnical-religious foundations. The political thought
and function in this regime is concentrated on racial supremacy. This
subject is apparent in the framework of their hidden and obvious
discourses. On the other hand, media is a powerful tool for transmitting
data and meaning. It has a high capacity in forming thoughts and ideas of
the audience.
Israel is an ideological regime that uses mass media for spreading and
dictating its political ideology, racial and ethnical superiority. The Israeli
media have been continuously reproducing the hidden discourse that is
concealed behind Israel's political ideology and the Zionism racism forms
they propagate. Israel elites, in the process of identity-making of their
citizens, use media to shape borders of these new identities.
This article focuses on the aspects of the the relationship among language,
discourse, ideological racism and media in the Zionist regime. through
Teun A. Van Dijk and Norman Fairclough's approach.