خلاصة:
پس از رحلت رسولالله صلیاللهعلیهوآله سران حزب تیم وعدی از سستی رأی و عدم تصمیمگیری و اختلافات
قبیلهای انصار سود بردند و محصول دانهای را که انصار کاشته بودند، درو کردند. مهاجران قریشی با طرح
مسئله خویشاوندی خود با رسول الله صلیاللهعلیهوآله و رهبری قریش در سقیفه بنیساعده، مدیریت سیاسی نوینی را
در اسلام به نام خلافت شکل دادند. چنین مینماید که مهاجران به تحریک اشراف قریش و بنیمخزوم در
راستای اهداف خود برای برکناری خاندان رسول الله صلیاللهعلیهوآله از قدرت سیاسی و تضعیف موقعیت آنان به
طراحی کودتایی سیاسی ـ نظامی علیه حقوق قانونی آنان که در قرآن و سخنان رسولالله صلیاللهعلیهوآله تصریح شده
بود، دست زدند.
طرح کودتا با اتحاد سهگانه میان مهاجران قریشی و وارد کردن نیروی نظامی در مدینه منوره و
با گفتمانی همراه با رعب و وحشت و جلوگیری از اعزام سپاه اسامه و ممانعت از نگارش نامه
رسولالله صلیاللهعلیهوآله در روز پنج شنبه و انکار رحلت آن حضرت از سوی خلیفه دوم و با حمایت گسترده سران
قبایل، محقق شد.
تصاحب خلافت و مخالفت صحابه قریشی از انتقال نبوت به وصایت و امامت الهی در خاندان
رسولالله صلیاللهعلیهوآله ، حکایت از طرح از پیش برنامهریزی شده آنان دارد. در این مقاله با تأکید بر منابع اصلی،
دلایل کودتای سران قریشی علیه علی علیهالسلام اثبات خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"در همین حال، عمر از سستی رأی انصار بر شرافت نسبی و عصبیت قریشی و خویشاوندی مهاجران با رسولالله صلیاللهعلیهوآله تأکید کرد و گفت: دو شمشیر در یک غلاف نگنجد و عرب به خلافت شما راضی نخواهد شد، ما عشیره و یاران رسولخدا صلیاللهعلیهوآله هستیم، چه کسی با ما در سلطنت آن حضرت مخالفت خواهد کرد؟ (6) در این حال، حباب بن منذر به سابقه خدمات انصار به اسلام پشت پا زد و با بازگشت به سنن جاهلی گفت: ______________________________ 1 .
علل شکست انصار در سقیفه درباره شکست انصار که خود تشکیل دهندگان سقیفه بودند باید گفت، انصار براساس اخبار و شواهدی که دریافته بودند، روند جانشینی رسولالله صلیاللهعلیهوآله را به گونهای دیدند که احتمال دستیابی علی علیهالسلام به خلافت ظاهری ممکن نیست، لذا به واسطه رقابت دیرینهای که با قریش داشتند و از آنان نیز میترسیدند در سقیفه، تجمع کردند و برخلافت سعد بن عباده که انگیزههای ریاستطلبی و برتریطلبی داشت، توافق کردند اما سستی رأی و عدم تصمیمگیری واحد یک مرتبه آنان را از ادعای خلافت به شراکت در آن راضی کرد.
از آن چه گفته شد در مییابیم پس از حادثه غدیر خم و انتصاب علی علیهالسلام به ولایت قدسی از سوی رسول الله صلیاللهعلیهوآله ، به آرامی طرح و برنامهای برای کسب خلافت و غصب فدک بهوسیله برخی مهاجران به تحریک اشراف قریش ریخته شد و با رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در قالب کودتایی، حاکمیت ابوبکر را تثبیت کرد."