خلاصة:
هدف ﭘﮋوهش حاضر، دستیابی به برخی اطلاعات اساسی در مورد وابستگی میان خواب آلودگی و بروز تصادفات رانندگی و همچنین کمّیسازی میزان این ارتباط با ویژگیهای شخصی و متغیرهای محسوس افراد است. روش این تحقیق از نوع زمینهیابی و نوع تحلیل به صورت توصیفی است. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه رانندگان مرد در سطح شهرستان مشهد در مقطع زمانی 30/ 11/ 87 لغایت 30/ 6/ 88 که حداقل سه سال از دریافت گواهینامه رانندگی آنها سپری شده میباشد. تعداد 400 نفر از رانندگان مرد در سطح شهر به صورت نمونهگیری ساده تصادفی، انتخاب و با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات به کمک پرسشنامه، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که ارتباط معنیداری بین احتمال خوابآلودگی پشت فرمان خودرو با متغیرهای محسوس وجود داشته و این متغیرها به طور غیرمستقیم میزان خوابآلودگی فرد را به عنوان یک عامل در رانندگی پرخطر، بیان میکنند. شواهد مستقیمی که از تجزیه و تحلیل دادهها بهدست آمد، نشان میدهد که خوابآلودگی در بعضی رانندگان عامل بسیار مهمی در شکلگیری تصادفات است. نقش رانندگان خودروهای اداری/شرکتی در میزان تصادفات، روشن و برجسته است، و احتمال احساس خوابآلودگی پشت فرمان خودرو در آنها بیشتر بوده و به همان نسبت فراوانی تصادفات نیز در آنها بالاتر خواهد بود.
The main objective of this research is to obtain
some basic information about the relationship
between sleepiness and accidents. It also aims to
quantify the effects of personal characteristics
and exposure variables on the probability of
falling asleep at the wheel. The population of the
study is all the male car drivers in the city of
Mashhad between 30/11/87 till 30/8/88 of those
who have passed at least three years of the time
they got their driver's license on this period. The
number of samples is 400 car drivers, by simple
random sampling method and Data collected by
using questionnaire. Analysis of the data by
using analysis of variance (ANOVA) and correlation
test (Pierson) showed that there is a significant
relationship between sleeping probability
and exposure variables. These variables indirectly
express the level of sleepiness of an individual,
as a factor in risky driving.The finding of the
final results showed that sleepiness is an important
factor of many accidents for some drivers.
The rule of company car drivers in accidents are
very clear and obvious and also, the probability
of feeling close to falling asleep at the wheel of
this group is high, and consequently the accident
frequency rate of them is higher than the others.