خلاصة:
پژوهش حاضر نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی (خودفرمانی، شایستگی و پیوستگی)، خودتنظیمی انگیزشی (انگیزش درونی، بیرونی و بیانگیزگی تحصیلی) و هیجانهای تحصیلی (لذت از کلاس و ناامیدی از یادگیری) در ارتباط بین متغیرهای محیطی حامی خودفرمانی دانشآموز با بهزیستی مدرسه را بررسی میکند. از طریق نمونه گیری خوشهای در سه مرحله 520 دانشآموز دختر و پسر از دبیرستانهای سطح شهر کرج انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاسهای حمایت معلم از خودفرمانی دانشآموز، حمایت والدین از خودفرمانی دانشآموز، ارتباط با همکلاسیها، نیازهای اساسی روانشناختی، مقیاس انگیزش تحصیلی، بهزیستی مدرسه و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی، میباشد. دادهها با بهرهگیری از تحلیل عاملی تاییدی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد اثر مستقیم حمایت معلم از خودفرمانی دانشآموز، حمایت والدین از خودفرمانی دانشآموز و ارتباط با همکلاسیها بر نیازهای اساسی روانشناختی اثر مستقیم و معنادار دارند. همچنین حمایت معلم از خودفرمانی دانشآموز از طریق متغیرهای واسطهای پژوهش بر بهزیستی مدرسه اثر غیرمستقیم معناداری ندارد. اما اثر غیرمستقیم حمایت والدین از خودفرمانی دانشآموز و ارتباط با همکلاسیها بر بهزیستی مدرسه معنادار است. اثر مستقیم خودفرمانی، پیوستگی، بیانگیزگی تحصیلی و هیجان تحصیلی لذت از کلاس بر بهزیستی مدرسه معنادار است، و در آخر اینکه خودفرمانی، شایستگی، پیوستگی، انگیزش درونی تحصیلی و انگیزش بیرونی تحصیلی بر بهزیستی مدرسه اثر غیر مستقیم و معنادار دارند. بر این اساس میتوان نتیجه گیری کرد که نیازهای اساسی روانشناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجانهای تحصیلی نقش واسطهای بین متغیرهای محیطی حامی خودفرمانی دانشآموز و بهزیستی مدرسه ایفا میکنند.
The current study investigates the mediating role of basic
psychological needs (autonomy competence and relatedness),
motivational self-regulation (intrinsic motivation, extrinsic
motivation and academic demotivation) and academic excitement
(class enjoyment and learning hopelessness) in the relationship
between environmental factors supporting student's academic
autonomy and school well-being. Through multi stage cluster
sampling, 520 male and female students were selected from
Karaj’s high schools. The tools used in this study included
teacher’s supporting student’s autonomy scale, parents’
supporting student’s autonomy scale, the scale of relationship
with classmates, basic psychological needs scale, academic
motivation scale, school well-being scale, and academic
emotions questionnaire. Data were analyzed by confirmatory
factor analysis, cronbach alpha and structural equation modeling.
Findings of the study demonstrated that teacher’s supporting
student’s autonomy; parents’ supporting student’s autonomy and
the relationships with the classmates had a significant and direct
effect on the basic psychological needs. Furthermore, teacher’s
supporting student’s autonomy through mediatory variables of
the study didn’t have direct and significant effect on school wellbeing.
However the indirect effect of parents’ supporting
student’s autonomy was significant. Autonomy, relatedness,
academic demotivation and class enjoyment had significant
direct effect on school well-being. In addition, autonomy,
competence, relatedness, academic intrinsic and extrinsic
motivation had an indirect, significant effect on school wellbeing.
Therefore, it can be concluded that basic psychological
needs, motivational self-regulation and academic emotions
played a mediating role between the environmental variables
supporting student’s autonomy and school well-being.