خلاصة:
مقاله حاضر به بررسی راهکارهای تبلیغات و آگهی های تجاری فعّالان بازار ترکیه برای
بازنمایی مصرف کنندگان محجّبه (زنانی که از لباس های پوشیده الهام گرفته از اسلام
استفاده می کنند) می پردازد و بیان می دارد که چگونه این بازنمایی ها از طریق تحریکات
محلّی و جهانی مصرف گرایی، سرمایه داری و سیاست شکل می گیرند و دگرگون می شوند.
به اعتقاد نگارنده، ظهور زنان محجّبه به عنوان گروه متمایزی از مصرف کنندگان و بازنمایی
تغییر شکل یافته آنها در تصاویر تجاری علاوه بر اینکه حاصل تحوّلات اجتماعی ترکیه
طیّ دهه 1980 است، مبیّن فرایندی است که ضمن آن هویتّ افراد شکل می گیرد. با مدّ
نظر قرار دادن گفتمان و عملکرد فعّالان بازار، یعنی شرکت ها و طرّاحانی که به تولید و
فروش پوشاک و سایر اقلام مورد نیاز زنان محجّبه در ترکیه اشتغال دارند، نشان می دهد
که چگونه صنعت مد اسلامی براساس شباهت ها و تفاوت های فرهنگی عمل می کند و به
دنبال برساختن تصویر ایدآلی از زن محجّبه«مدرنی»می باشد که تنها از طریق توسعه
دامنه مصرف محقّق می شود.