خلاصة:
نابرابری آموزشی یکی از انواع نابرابری هاست که همواره بر نظام آموزشی کشور سایه افکنده است وجود نابرابری های آموزشی در کنار دیگر نابرابری ها و در ارتباط متقابل آنها در اغلب و یا همه جوامع وجود دارد. این مقاله سعی دارد تا به بررسی عوامل مؤثر بر نابرابری آموزشی در شهر کازررون بپردازد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع پیماشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعهی آماری پژوهش را افراد سرپرست خانوار در شهر کازرون تشکیل میدهند و براساس فرمول کوکران تعداد 275 نفر بعنوان نمونه به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نابرابری آموزشی در شهر کازرون با متغیرهای نوع مدرسه، وضعیت تحصیلی شخص، ارزیابی دانشآموز از خودش، معدل ابتدایی، معدل راهنمایی و معدل دبیرستان، دفعات مردودی در دوران مدرسه، تعداد افراد خانواده که دارای مدرک دانشگاهی هستند ارتباط معنادار دار دارد و متغیرهای مستقل تحقیق در مجموع میتوانند 21 درصد از تغییرات متغیر را تبیین نماید.
ملخص الجهاز:
"میانگین تحصیلات پاسخگویان 12 کلاس بوده، میانگین در آمد پاسخگویان 260 هزار تومان بوده است و در نهایت میانگین بعد خانوار در این شهر 3 خانوار بوده همچنین میانگین تعداد دفعات مردودی افراد در دوران تحصیل 4 بار بوده، میانگین معدل افراد 35/16، میانگین تعداد اعضای خانواده که دارای مدرک دانشگاهی هستند 2 نفر،میانگین نابرابری آموزشی در میان شهروندان 32/26 و میانگین پایگاه اجتماعی اقتصادی افراد خیلی (16/2) بوده است -Pretest جدول شماره(3): آزمون تفاوت میانگین نابرابری آموزشی با متغیرهای نوع مدرسه، وضعیت دانش آموز در مجموع جنس نابرابری آموزشی نام متغیر ابعاد Mean N اندازه T df sig نوع مدرسه دولتی 3939/26 198 276/2 216 021/0 غیردولتی 2700/23 20 وضعیت دانشآموز در مجموع موفق بودم 6841/25 195 283/3- 076/38 186/0 موفق نبودم 0000/29 27 جنس زن 7474/25 137 816/1- 042/222 186/0 مرد 1224/27 98 بر اساس نتایج به دستآمده از جدول بالا میتوان گفت که بین نوع مدرسه و نابرابری آموزشی یک رابطه معنادار مستقیم و مثبت به لحاظ آماری وجود دارد: بدین معنا که افرادی که در مدارس دولتی درس میخوانند بیشتر نابرابری آموزشی را احساس میکنند همچنین افرادی که خودشان را انسانهای موفقی نمیدانند(در زمینه تحصیلی) بیشتر نابرابری آموزشی را احساس می کنند(میانگین بیشتری دارند) بر طبق نظر کلمن ایجاد امکان آموزش رایگان برای بچهها بدون درنظر گرفتن سابقهی خانوادگی و نژادی و نیز جنس و طبقات اجتماعی وگروههای قومی مختلف،از ضروریات برابری فرصتهای آموزشی میباشد."