خلاصة:
هدف کلی پژوهش بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان بود. پژوهش کاربردی بوده و از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه در سطح آلفای کرانباخ 86/. برآورد شد. پژوهش در شش فرضیه به بررسی میزان ساعات مشارکت در فعالیتهای ورزشی، استفاده از رسانهها، مشارکت در فعالیتهای هنری، مطالعه، میزان رضایتمندی از چگونگی گذراندن اوقات فراغت و مشارکت در فعالیتهای شغلی به منظور کسب درآمد پرداخت. نتایج نشان داد تنها فرضیهها دوم و ششم یعنی استفاده از رسانههای تلویزیون، رادیو و مشارکت در فعالیتهای شغلی به منظور کسب درآمد تأیید شد.
ملخص الجهاز:
"جدول(3) مقایسه میانگین نمرات ساعات استفاده دانشجویان از رسانهها رسانهها جنسیت میانگین انحرافمعیار t P n تلویزیون دختر 37/6 4/6 3/3- 001/0 57 پسر 73/13 4/15 79 سیدی دختر 74/4 5/7 06/2- 041/0 57 پسر 45/8 6/11 69 ماهواره دختر 96/6 56/14 4/0- 6/0 41 پسر 19/8 69/12 61 کامپیوتر دختر 5/13 19/15 6/0- 8/0 57 پسر 4/15 8/16 74 رادیو دختر 48/2 44/8 03/1 03/0 46 پسر 35/1 01/2 63 سینما دختر 3/1 8/1 1/1- 07/0 41 پسر 6/2 2/7 62 بر اساس یافتههای جدول(3)t مشاهده شده در خصوص استفاده از تلویزیون، سیدی، رادیو و سینما از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای پنج درصد کوچکتر می باشد بنابراین از نظر دانشجویان دختر و پسر در ساعات استفاده از برنامههای مذکور در زمان اوقات فراغت تفاوت معناداری وجود دارد.
جدول(4) میانگین نمرات ساعات شرکت در فعالیتهای هنری جنسیت میانگین انحراف معیار t P n دختر 17/3 6/3 8/0 3/0 17 پسر 13/2 7/1 11 بر اساس یافتههای جدول(4) دانشجویان دختر و پسر در زمان اوقات فراغت به یک نسبت در فعالیتهای هنری شرکت میکنند، و دانشجویان معماری بیش از سایر گروهها ساعاتی از اوقات فراغت خود را صرف فعالیتهای هنری میکنند.
همچنین سایر نتایج حاکی است که دانشجویان دختر و پسر گروه فنی- مهندسی بیشترین زمان را صرف مطالعه میکنند و بیشترین اولویت دختران مطالعه مجلات، روزنامههای اجتماعی و خانوادگی و بیشترین الویت دانشجویان پسر مطالعه مجلات ورزشی و روزنامههای اقتصادی میباشد."