خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های هویت و تفکر انتقادی بوده است. برای بررسی این موضوع با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی که در دو مرحله انجام گرفت، ابتدا دو شهر از بین استان لرستان به روش خوشه ای انتخاب شد و در مرحله دوم از بین دانشگاههای پیام نور از دو شهر انتخاب شده استان لرستان دو دانشگاه و سپس از هر دانشگاه 35 نفر به روش تصادفی (جمعا 70 نفر) انتخاب شدند. پس از انتخاب گروه نمونه، به صورت همزمان پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی برروی آزمودنی ها اجرا شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمونهای آنوا و تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که سبک هویت سردرگم با نمره کل تفکر انتقادی (سطح معناداری 03/0) و همچنین مقیاس تحلیل از مقیاس های تفکر انتقادی (سطح معناداری 03/0) رابطه معکوس و معناداری دارد. همچنین نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون تی نشان داد که از بین سبک های هویت و مقیاس های تفکر انتقادی، در مقیاس های تحلیل (سطح معناداری 03/0)، استنتاج (سطح معناداری 008/0)و قیاس(سطح معناداری 025/0) بین دو گروه علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معناداری وجود دارد. به گونه ای که در مقیاس قیاس و تحلیل گروه علوم پایه میانگین نمرات بالاتری دارند. نتایج تفاوت معناداری را بین میانگین های سبک های هویت و تفکر انتقادی در دو گروه زن و مرد نشان نداد.
ملخص الجهاز:
"کریمی(1390) در تحقیقی با هدف پیش بینی رفتار شهروندی دبیران دوره متوسطه بر اساس هوش هیجانی آنها در شهر اصفهان، به این نتیجه دست یافت که از بین مؤلفه های هوش هیجانی، خودآگاهی، خود انگیزی، همدلی و مهارت اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشت.
ایلگین و همکاران 7 (2009) در بررسی رابطه هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با اثر تعدیلی جنسیت، نتیجه Carmeli Refler Payne and Webber Noorlaila et al Saathoff Korkmaz & Arpaci Ìlgin et al گرفتند که هوش هیجانی با تمامی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم دارد.
در راستای تحقق اهداف تحقیق سه فرضیه اصلی به صورت ذیل ارائه گردید: 1- بین هوش معنوی کارکنان زن و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی آنها در مؤسسات آموزش عالی شهر بهبهان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
بنابراین فرض محقق مبنی بر اینکه بین هوش معنوی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی آنها در مؤسسات آموزش عالی شهر بهبهان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد مورد تأیید قرار می گیرد.
بنابراین فرض محقق مبنی بر اینکه بین هوش هیجانی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی آنها در مؤسسات آموزش عالی شهر بهبهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد مورد تأیید قرار می گیرد.
یافته های پژوهش و همچنین نتایج ارائه شده در جداول شماره 2 و 4 حاکی از آن است که بین دو متغیر هوش هیجانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."