ملخص الجهاز:
"در این میان،اسلام تنها دینی است که با توجه به رسالت جهانی و ماندگار خویش، برای بارور ساختن این گرایش فطری و باور تاریخی،برنامۀ جامع و طرح نظاممند در قالب نظریۀ«حکومت عدل جهانی مهدوی عجل الله تعالی فرجهم شریف»برای بشریت ارائه نموده و تحقق آرمانهای متعالی انسانی را مهمترین رسالت خود اعلام کرده است.
نکتۀ قابل تأمل در اندیشۀ فکویاما این است که وی به رغم اینکه نسبت به تحقق عقیدۀ خود سخت پایبند و امیدوار است و تنها راه گسترش قلمرو آزادی و رهایی از قیود ضرورت و سنت را رویکرد به الگوی لیبرال دموکراسی میداند،اما با این حال عارضهای نگرانکنندۀ چنین جامعۀ نوینی که در حال شکل گرفتن است را، یکنواختی فرسایش کنندۀ آن برای بشر دوران پایان تاریخ میدارند و نسبت به چنین پیامدی،دغدغهمند و نگران است.
اینکه دیده میشود،تئوری پایان تاریخ فکویاما براساس جهانی شدن ارزشهای لیبرالیسم،از سوی طیف سیاست و حکومت در غرب و آمریکا،مورد استقبال و توجه وافر قرار گرفته است،به این دلیل است که فرضیۀ فکویاما،تویجه تئوریک لازم را برای تحمیل برتری لیبرال دموکراسی غرب برسایر جوامع،تا حد زیادی فراهم ساخته است.
امتیازات آیندهنگری اسلامی و شیعی چنانکه در بخش نخست اشاره گردید،از نظر فکویاما،اندیشۀ لیبرالیسم آخرین مرحلۀ تکامل ایدئولوژیکی بشر محسوب میشود و دولت لیبرال دموکراسی نیز کاملترین الگوی زیست بشری در پایان تاریخ است.
امام باقر علیه السلام در مورد توسعۀ عقلانیت در عصر ظهور،میفرماید: اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به احلامهم(کلینی،الکافی 1363:25/1)؛هنگامی که قائم ما قیام کند دست خود را برسر بندگان قرار میدهد(کنایه از اشراف حضرت است)و در سای(او عقول مردم زیاد شده و فهم آنان کامل میگردد."