خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش این است که توضیح دهد چگونه آموزش درس قانون اساسی در واحدهای
دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان می تواند بر مشارکت سیاسی دانشجویان کارشناسی که این درس
را می گذرانند، تاثیر بگذارد. چرا که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که پس از انقلاب اسلامی در
ایران در سال 1357 بر اساس اسلام، مورد تصویب قرار گرفت، در مورد حاکمیت مردم، آزادی های
فردی و اجتماعی، انتخابات، توزیع قدرت و استقلال قوا، حل معضلات نظام، اصول مهمی بیان نموده
است که اجرای آنها موجب مشارکت سیاسی و در نتیجه توسعه سیاسی می شود. نتیجه این پژوهش که
با روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است به طور خلاصه نشان می دهد چگونه آموزش اصول قانون
اساسی که در مورد مشارکت سیاسی هستند، توانسته منجر به افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان
واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان در مقطع کارشناسی شود.
The main objective of this research is to explain how could teaching of
Constitutional Law course in Hormozgan Islamic Azad University influence on
students political participation after they passed the lesson. The reason is that
the Islamic Republic of Iran’s Constitutional Law which was approved in 1357
after Iran’s Revolution contains principles when are applied will ease the
participation and lead to political development. Some of these principles are as
follow: people’s sovereignty, individual and social freedoms, distribution and
separation of power and etc. The conclusion reached by this investigation
applying descriptive and empirical methods shows in short how teaching of the
Constitutional Law Principles which are about political participation have led
to increasing students political participation in Hormozgan Islamic Azad
University.
ملخص الجهاز:
چرا که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال ١٣٥٧ بر اساس اسلام ، مورد تصویب قرار گرفت ، در مورد حاکمیت مردم ، آزادی های فردی و اجتماعی ، انتخابات ، توزیع قدرت و استقلال قوا، حل معضلات نظام ، اصول مهمی بیان نموده است که اجرای آنها موجب مشارکت سیاسی و در نتیجه توسعه سیاسی می شود.
پرسش اصلی مقاله چنین است که «آموزش درس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه های استان هرمزگان به چه میزان بر افزایش مشارکت سیاسی آنها بـه صـورت رسـمی و غیررسـمی تـاثیر گـذارده است ؟» و در فرضیه پاسخ دهنده به آن آمده است : « آموزش درس قـانون اساسـی جمهـوری اسـلامی ایران از طریق آشنایی دادن دانشجویان با حق حاکمیت مردم ، انتخابـات و ویژگـی هـای آن ، آزادی هـا، توزیع قدرت ، استقلال قوا و ساز و کارهای حل معضلات نظام در قانون اساسی موجـب شـده اسـت تـا مشارکت سیاسی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های استان هرمزگان در نهادهای رسمی مشارکت سیاسی همچون انتخابات و احزاب ، مشارکت و نهادهای غیررسمی مشارکت سیاسی همچون تجمعات و ١٧٦ ◊ گروه های سیاسی قانونی افزایش یابد.
با توجه به روش پژوهش که توصیفی و نیز پیمایشی است برای روش پیمایشی دو فرضیه فرعی ، از فرضیه اصلی اسـتخراج شـده است که در فرضیه فرعی اول آمده است : « آموزش درس قانون اساسی به دانشجویان مقطع کارشناسی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان موجب آشنایی آنها با اساس مشارکت سیاسـی از جملـه حق حاکمیت مردم ، انتخابات ، آزادی های قانونی ، توزیـع قـدرت ، اسـتقلال قـوا، و سـاز و کارهـای حـل معضلات نظام در قانون اساسی شده است .