خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر قصه درمانی در کاهش اختلال رفتاری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی است. جامعه آماری همه پسران مقطع ابتدایی شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به اجرای طرح های آزمایشی، که مستلزم همکاری مسئولان مدرسه و والدین است، از روش نمونه گیری دردسترس استفاده شد و، پس از انتخاب مدرسه، از بین دانش آموزانی که بالاترین نمره را در فرم معلمان داشتند، سی نفر انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15=n) جایگزین شدند. سپس مربیان پرسش نامه راتر کودکان را به منزله پیش آزمون برای هر دو گروه تکمیل کردند و درمان گران جلسات قصه درمانی را به مدت شش هفته و در دوازده جلسه برای گروه آزمایش برگزار کردند. پس از اتمام جلسات درمان، دوباره همان مربیان پرسش نامه راتر را به منزله پس آزمون برای هر دو گروه گواه و آزمایش تکمیل کردند و نتایج با آزمون t برای گروه های مستقل و تحلیل کوواریانس مقایسه شد. با توجه به نتایج، فرضیه پژوهش تایید شد و می توان نتیجه گرفت که قصه درمانی در کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی موثر است.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتایج ، فرضیۀ پژوهش تأیید شد و میتوان نتیجه گرفت که قصـه درمـانی در کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مؤثر است .
برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش اختلال رفتاری کودکان در محیط مدرسه میشود.
٩ فرضیه های اصلی فرضیۀ ١: برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش اختلال رفتاری کودکان در محیط خانه میشود.
فرضیۀ ٢: برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش اختلال رفتاری کودکان در محیط مدرسه میشود.
٢. ٩ فرضیه های فرعی فرضیۀ ١: برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش پرخاشگری در محیط خانه در کودکان میشود.
نتیجه گیری نتیجۀ پژوهش ، ضمن بررسی کلی تر فرضیه ها، به شرح زیر بیان می شود: فرضیۀ اصلی ١: برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش اختلال رفتاری کودکان در محیط خانه میشود.
فرضیۀ اصلی ٢: برنامۀ قصه درمانی موجب کاهش اختلال رفتاری کودکان در محیط مدرسه میشود.
بر اساس نتایج جدول ٧، میتوان نتیجه گرفت که قصه درمانی توانسته است در کاهش پرخاشگری دانش آموزان در محیط خانه مؤثر باشد.
بر اساس نتایج جدول ٩، میتوان نتیجه گرفت که قصه درمانی توانسته است در کاهش پرخاشگری دانش آموزان در محیط مدرسه مؤثر باشد.
بر اساس نتایج جدول ١١، این فرضیۀ پژوهش تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که قصه درمانی توانسته است در کاهش ناسازگاری اجتماعی دانش آموزان در محیط خانه مؤثر باشد.
بر اساس نتایج جدول ١٣، این فرضیۀ پژوهش تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت کـه قصه درمانی توانسته است در کاهش ناسازگاری اجتماعی دانـش آمـوزان در محـیط مدرسـه مؤثر باشد.