خلاصة:
زمینه و هدف: جستجوی اطلاعات رفتاری است که از تعامل بین جستجوگر و نظام های اطلاعاتی پدید می آید و این تعامل پویا در محیطی رخ می دهد که از آن به عنوان زمینه یا عوامل زمینه ای نام می برند. این پژوهش به بررسی لایه هایی که از عوامل موثر در شکل گیری زمینه و تاثیر آن بر نتیجه تعامل کاربر با گزینه جستجوی بصری در پایگاه اطلاعاتی ابسکو هستند، می پردازد.
روش: داده ها از 28 مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کتابداران اطلاع رسان پزشکی گردآوری و با روش های کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نظریه گراندد تئوری تحلیل شد.
یافته ها: طبقات کلی و اندیشه محوری شناسایی شده در این پژوهش عبارتند از: خصیصه های جستجو، تسهیلات نمایش، بازیابی اطلاعات: دسترس پذیری و استفاده پذیری نتایج، ویژگی های کلی (فردی- شخصیتی) کاربر، ارائه ویژگی های منحصربه فرد (ارائه گزینه های بیشتر و قابل دسترس در صفحه پایگاه).
نتیجه گیری: این پژوهش همراستا با بسیاری از پژوهش های انجام شده با در نظر گرفتن ابعاد زمینه (مکان، شخص، یا شی)، به ضرورت درک واقعیت عوامل زمینه ای در بهبود تعامل کاربر در جستجوی وبی پرداخته است. هر یک از وجوه تعامل کاربر با گزینه جستجوی بصری قبل از هر چیز نیازمند شناخت عوامل زمینه ای می باشد. اهمیت شناخت عوامل زمینه ای تاثیر گذار در جستجوی بصری در بهبود رویکردهای انتخابی است.
Background and Aim: Information seeking is interactive behavior of searcher with information systems and this active interaction occurs in a real environment known as background or context. This study investigated the factors influencing the formation of layers of context and their impact on the interaction of the user with search option dialoge in EBSCO database.
Method: Data from 28 semi-structured interviews with graduate students and medical information librarians were collected and coded whith open، axial and selective methods using grounded theory approach.
Results: Identified general catagories and central ideas in this study include: features’ search، facility to display data: availability and usability of results، general features (personality and character) of the user، presenting unique features (offering more options in database pages).
Conclusion: This research in line with previous ones and with regard to the underlying dimensions of context (place، person، or object)، investigaed the need to understand factors for improvement of user’s interaction with the Web search. All dimensions of the user interactions with visual search option require understanding the context’s underlying factors. Identification of contextual factors affecting visual search improves users’ search strategy approaches.