خلاصة:
The level-based nature of faith is one of the important issues revolving faith and has a valued place in the Quran . This issue، which derives from Quran’s verses ، has drawn attention to itself in Mulla Sadra’s (1571-1640 A.D) hermeneutics . Mulla Sadra proposes different divisions for faith from different viewpoints . However ، the present report aims to coherently and methodologically study this issue، and thus it undertakes a systematic analysis based on Mulla Sadra’s theory concerning the nature of faith. His theory about the nature of faith is a knowledge-oriented one and bestows originality in faith upon knowledge and science. Therefore، the analysis of the stages of faith require a knowledge-based analysis. According to knowledge - based analysis، the first stage of faith، that is verbal faith، lacks the fundamental element of knowledge and the application of faith upon it is a virtual application، and only the meaning of faith in Islamic jurisprudence applies to it. The second stage ، known as the imitative faith ، is the faith of the masses which possesses some level of knowledge and is known as belief. It is an imitative belief which is contingent and subordinate. In case this belief turns into action، it possesses the truth of faith. The third stage is the demonstrative faith، that of the privileged، which brings along the faith of certitude، though its certitude equals the Certitude by Knowledge، the premier type of certitude. The fourth stage is the discovery faith which consists of two levels: Certitude by Sight and Certitude by Experience ; A faith which belongs to a select few of the believers.
ملخص الجهاز:
البته هرچند مقولۀ علم و معرفت ، از ارزش بـالایی در واژگان فکری بشر برخوردار بوده و در نظام فکری ملاصدرا نیز با اهمیت بودن آن در مواضع مختلف بیان شده است به گونه ای که سرآمد تمام صفات پسندیده دانسته شده (ملاصدرا، ١٣٦٣، ١٨٠؛ همـو، ١٣٦٦، ج ٢، ص ١٣٧) و به آن ، حیات طیبۀ انسانی به علم و معرفـت تحقـق یافتـه (همـو، ١٣٦٣، ص ٢٧٥؛ قـس : ص ٦٢٤) و آن را اصل معارف اخروی حقیقی محسوب نمـوده (همـو، ١٣٦٦، ج ١، ص ١٢٥)؛ لـیکن ایـن تحقیق از این زاویه وارد نشده و به تبیین محوریت معرفت در مبحث مراتب ایمان در سیاق هماهنگ بـا مبحث ایمان میپردازد.
«علم الیقین » و دیگر اصـطلاح هـای قسـیم آن ، یعنـی «عـین الیقـین » و «حـق الیقـین »، در اصطلاح شناسی عرفانی از واژگان قرآنی اقتباس شده است (تکـاثر: ٥و ٧؛ واقعـه : ٩٥) و ملاصـدرا بـه وضوح از این تعابیر استفاده میکند و این مرتبه یعنی مرتبۀ ایمان برهانی را که نخستین مرتبـۀ حصـول یقین است و فرد با آن از مرتبۀ تقلیدی و تبعی خارج میگردد، «علم الیقین » مـیدانـد کـه از آن خـواص است و برهـانی اسـت (ملاصـدرا، ١٩٨١، ج ٣، ص ٥١٨؛ همـو، ١٣٦٦، ج ٢، ١٧٧؛ ج ٣، ص ٢٧١؛ قـس : همان ، ج ٤، ٢٣٩؛ ج ٧، ص ١٥٨).