خلاصة:
An indisputable element in the destiny of humans is the law of heredity. Spiritual and ethical features، similar to physical features، are transferred، through hereditary elements (genes)، from parents to children. Some people accept the exclusive role of heredity in determining the destiny of humans but from the viewpoint of some others، the law of heredity is only a basis and is effective in a person’s actions as a requirement and not as definite causality. As a result، it can be strengthened or weakened under the effect of environmental factors، especially upbringing methods; moreover، the humans’ willpower has a considerable role in their prosperity and adversity. It has been tried، in this research to review the place of heredity in the destiny of humans from the viewpoints of the science of genetics، the Quran and the narrations، and the result is that the element of heredity is not dominant on humans’ destiny and does not have an exclusive role in determining it. As a result، people with any type of heredity can be nurtured and are required [to obey the laws of religion]، and one of the aims of the prophets is to reinforce desirable hereditary resources and modify disagreeable hereditary bases.
ملخص الجهاز:
در ایـن تحقیـق تلاش شده تا جایگاه وراثت در سرنوشت انسان از دیدگاه دانش ژنتیک ، قرآن و روایات بررسی شـود و این نتیجه حاصل شده که عامل وراثت حاکم بـر سرنوشـت انسـان نیسـت و نقـش انحصـاری در تعیین آن ندارد و در نتیجه ، افراد با هر نوع وراثتی قابل تربیت و مکلف است و یکی از اهداف بعثت انبیاء نیز تقویت سرمایه های موروثی پسندیده و اصلاح زمینه های موروثی ناپسند میباشد.
بنابراین ، در پاسخ به آنهایی که معتقدند مطابق با این فرمـودة پیـامبر (ص ) تعیـین سـعادت و بدبختی انسان در اختیار او نیست ، باید گفت که این مقدار از اقتضاء که به وسـیلۀ انتقـال ژن هـا از والدین به طفل منتقل میشود، تنها به منزلۀ زمینه ای در وجود اوست ، نه تعیین کنندة سرنوشت او، ضمن آنکه این روایت علاوه بـر بیـان مسـألۀ انتقـال صـفات روحـی و اخلاقـی بـه نقـش مـادر در شکل گیری روحیات و شخصیت نوزاد اشاره دارد، چراکه بعد از لقاح و تعیین ترکیب ژنتیکی جنین ، تمام حالات روحی و معنوی مادر در طی دوران بارداری روی جنین تأثیرگذار است .
آیت الله سبحانی با استناد به کلام معصومین (ع ) از جمله روایت پیامبر (ص ) که فرمـود: «انظـر فی ای نصاب تضع ولدک فان العرق دساس » (قضاعی، ١٣٦١: ٣٠٩)، بیان میدارد کـه جـای هـیچ گونه تردیدی در تأثیر خلق و خوی پدران و مـادران در اخـلاق و مـنش فرزنـدان از طریـق وراثـت نیست ، ولی باید توجه داشت که این تأثیر در همۀ صفات به صورت صد در صد و به اصـطلاح علـت تامه نیست ، بلکه تنها در حد متقضی و علت ناقصه میباشد که با نوع تربیت در دوران رشد و تربیت فرزند قابل تغییر است .