ملخص الجهاز:
"ق، ج ۷۱: ۱۵۰) حقیقت برزخ اعتقاد به عالم بزرخ، یکی از مسائل قطعی دین مبین اسلام است که در قرآن کریم و روایات به صراحت پیرامون آن سخن به میان آمده است.
در «اطیبالبیان» ذیل آیة فوق آمده است: «برزخ فاصلة بینالشیئین است، بین دنیا و آخرت و در اخبار تعبیر به قبر کردهاند که انسان موقعی که مرگ او فرا رسید، روح حیوانی که او بخار است، تمام میشود، ولی روح انسانی که از عالم ارواح آمده، علاقهاش از بدن گسسته میشود و به قالب مثالی که شبیه همین بدن است، بدون ماده تعلق میگیرد.
ق، ج ۱: ۵۲۶ و ج ۱۸: ۲۲۱) پاداش و عذاب برزخی خداوند در قرآن دربارة حالات عالم برزخ آیات متعددی را بیان میکند؛ از جمله: «النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعئ ادخلوا آل فرعون اشد العذاب» (الغافر/ ۴۶): بر آتش عرضه میشوند ایشان بامداد و شامگاه و روزی که قیامت برپا میشود، آل فرعون را در سختترین شکنجهها داخل کنید.
تعبیر «آثارهم» نیز دارای مصادیقی است؛ از جمله: استفادة معنوی دیگران از آثار علمی میت، استفاده از بناهای خیریهای که در دنیا ایجاد کرده، سنت حسنهای که از خود به جای گذاشته و پس از او عمل میشود و یا داشتن فرزند صالحی که برای پدر و مادر خود استغفار میکند و یا در برابر اینها، ایجاد مراکز فساد و فحشا در جامعه و یا ایجاد بدعت در دین و یا گمراه شدن افراد بهوسیلة کتب ضالهای که از میت باقی مانده و ..."