خلاصة:
صنعت های بدیعی افزون بر کارکردهای زیباشناختی خود تاثیرات گوناگونی بر کلام می گذارنـد. موسـیقی درونـی یکی از اثرات صنایع بدیعی است که می تواند نقش مهمی در زیباسازی کلام و تاثیر آن بـر مخاطـب داشـته باشـد. منظور از موسیقی درونی ، موسیقی ای است که با استفاده از صنایع بدیع لفظی به وجود می آید. صنایعی کـه باعـث می شوند، کلمات به وسیلة تشابه و تجانس هر چه بیشتر مصوتها و صامتها به یکدیگر وابسـته شـوند و بـین آن هـا رابطة آوایی محسوسی ایجاد شود. باید توجه داشت که تکرار رکن اصلی موسـیقی درونـی اسـت و اساسـی تـرین خصوصیت موسیقی به شمار می رود؛ زیرا اگر تکراری نباشد، نه تنها وزن ، بلکه آهنگ هم به وجـود نمـی آیـد. در واقع هم در نت های موسیقی و هم در هجاهای کلمات و جملات شعر، تکرار اهمیت دارد. مقوله های تکـرار، واج آرایی ، جناس و سجع از جمله صنایع بدیعی هستند که در ایجاد موسیقی درونی شعر نقش عمده ای ایفا مـی کننـد. در این پژوهش برآنیم با رویکردی توصیفی - تحلیلی به عوامل موسیقی ساز تمهیدات بـه عنـوان نمونـه ای از شـعر منثور بپردازیم . برآیند تحقیق نشان از آن دارد که تکرار از جمله صنایع بدیعی است که ضـمن ایجـاد موسـیقی در این اثر منثور، کمک شایانی به القای مفاهیم و معانی مورد نظر عین القضات می کند.
Figures of speech in addition to their aesthetic functions have different effects on words. Internal music is one of the effects of figures of speech which can play an important role in beautifying the word and its effect on the audience. The internal music comes with the use of verbal figures of speech. Figures that make words related by similarity or uniformity of vowels and consonants and create sensible alliteration. Categories of palilogy, alliteration, parallelism, pun and riming prose are among the figures of speech that play a major role in creating internal music of the poem. In this study, with a descriptive-analytical approach, we discuss the roll of music making factors in Tamhidat as an example of prose poem. The language of Ein ol-Ghozat in Tamhidat is preachy and didactical and in an addressing mode. Despite the intensity and sharpness of his speech, he speaks simple language with his audience. However, his words are in some cases melodious that influences audience and increases its penetration in the listener. The music of his words is natural so the listener can feel it with his spirit and takes its effect. Well syntagmatic arrangement of words is one of his language features that is based on music and phonemes' melody. This music gives words importance and predominance and makes Tamhida's prose a kind of prose poem. Applying some of the subtle and tiny musical elements such as parallelism (paronomasia /pun) makes the music of book more effective and catching. In other words, harmony of sounds and synchronization through which prose becomes rhythmic and melodious is one of the aesthetic aspects of the mystical prose of Ein ol-Ghozat that arises from his word's music and special intonation, so as human nature accepts it and enjoys reading. This word music is found in the form of alliteration, pun, repetition, and meter in important parts of his speech that sometimes becomes close to prosodic meter. In Ein ol-Ghozat's prose without feeling prosodic meter by listener, a wave of intonation and meter dominates resulted from alliteration and rhyme, and proximity of the number of syllables in every symmetry and perhaps likeness and nearness of the number of syllables in all or parts of the symmetries.
Repetition as a key element of the internal music is one of Ein ol-Ghozat's stylistic characteristic. Repetitions are seen in three forms in Ein ol-Ghozat languages. 1- Alliteration, this group consists of various kinds of pun, rhyme, repetition, etc. 2- Parallelism: Repetition of words or phrases. 3- Palilology: Repetition of word: This form is one of the most important and aesthetic repetition in Tamhidat that in addition to making prose integrated, is effective in conveying the concept and content of the message of Ein ol-Ghozat, as repetition of the words "Alas," " O’ Friend," and "O’ Dear" in several phrases has a great influence in stimulation of feeling and inculcation emotion in the reader.
Alliteration: One of the most important aspects of aesthetics in the mystical prose of Ein ol-Ghozat are sound harmony and alliteration that can be mainly found in pun/ paronomasia and riming. Usage of rhyme in all Tamhidat is not in the same level. Wherever discussion is didactic and reasoning, it is not generally riming, but where the subject is stories and anecdotes and analogies or becomes emotional, usually is riming. One manifestation of this figure is short sentences and aphorisms, whether the word is quotation of an old or an important person or whether the author expresses his own word.
Apart from these, Ein ol-Ghozat has worked other ways to enrich his word's music. The most important of these methods are:
Bringing words that at least their initials are co-voiced. Such as: "Ebtela" and "Emtehan"
Phonemes processing: a kind of internal music is repetition and sameness of consonants and vowels. This figure in some cases, with creating a specific internal music, highlights the phrases and helps to conveying the message and gives pleasure to the audience.
Bringing together words that make a pun is another species of alliteration in the language of Ein ol-Ghozat. This figure of speech is one of the best examples of creating and enhancing music in words or sentences.
Bringing together the co-meter terms is one of other species of alliteration in Tamhidat.
Repetition of words or phrases, are of those categories that is used in the mystical prose of Ein ol-Ghozat and is one of the stylistic features and music making elements of his Word. Repetition in Ein ol-Ghozat's language, sometimes have artistic and rhetorical aspects that helps his prose being rhythmic and is effective in conveying the meaning and intention of the speaker. Ein ol-Ghozat while repeats thoughts and beliefs of the mystics, repeats words and combinations in the various types, so that he not only raises the words' musical level and makes it melodious, but also increases the rhythmic role of his own speaking. Sometimes this repetition in the form of word or phrase in the end of sentence comes symmetrically, it functions like radif in hemistiches and if in the terms of syllables number be long, makes an intonation in the words too.
ملخص الجهاز:
"در مورد پیشینة تحقیق و کاربرد عناصر موسیقی ساز در متون عرفانی کـه منجـر بـه آهنگـین شدن این متون می شود و آن ها را به نوعی شعر منثور نزدیک می کند، به صورت کلی و جسته و گریخته کتاب هـا و مقـالات متعددی به رشتة تحریر درآمده است ؛ مانند سبک شناسی محمد غلامرضایی که در آن به بررسـی عوامـل موسـیقی سـاز در تعدادی از کتابهای مهم عرفانی پرداخته شده است ، یا مقاله ای با عنوان «سبک نگارش تمهیدات بر پایة احـوال مخاطـب » از فاطمه مدرسی و مریم عرب و ...
هرگز در «مسلما» إستغفار از قول کردی ؟ هرگز در «و ما أنا من المشرکین » خود را دیدی که دست بر تخته ی وجود تو زدند تا فانی گردی ؟ چون مرد در «و ما أنا من المشرکین » نیست شد، مشرکیت اینجا چه کند؟ «کل من علیها فان » مشرک کجا باشد؟!» (عین القضات همدانی ،١٣٨٩:٨٥) و: «ای عزیز هرگز در استقبال «إنی ذاهب الی ربی » رفتی ؟ هرگز در «الله اکبر» که گفتی وجود ملک و ملکوت را محو دیدی ؟ هرگز در تکبیر، اثبات بعد المحو دیدی ؟ هرگز در «الحمدالله کثیرا» شکر کردی بر نعمت اثبات بعد المحو؟ هرگز در «سبحان الله » منزهی او دیدی ؟ هرگز در «بکره » بدایت آدمیان دیدی ؟ هرگز در «أصیلا» نهایت مردان دیدی ؟ «فسبحان الله حین تمسون و حین تصبحون » با تو بگوید که «یولج اللیل فی النهار و یولج النهار فی اللیل » چه معنی دارد؟ (همان ،٨٤) در این نمونه ها سجع های موجود در کلماتی مانند «وجهی و للـذی »، «رفتـی و دیـدی »، «بـدایت و نهایـت »، «تمسـون و تصبحون » و...."