خلاصة:
آیه 17 سوره هود از جمله آیاتی است که با اختلاف آرای شیعه و اهل سنت روبهرو شده است. برخی از مفسران اهل سنت ابوبکر را مصداق "شاهد" معرفی کردهاند و با استناد به قراین و دلایلی از انتساب این آیه به امیرالمومنین (ع) خودداری کردهاند. اما مفسران شیعی با اتکای به دلایل متقن برونمتنی و درونمتنی بر این باور هستند که حضرت علی (ع) مصداق روشن "شاهد" در آیه شریفه است. از جمله دلایل برونمتنی، روایات متعدد و با طرق گوناگونی از آن حضرت، رسول خدا (ص)، ائمه اطهار (ع) و صحابه و تابعین است که در آنها، امیرالمومنین (ع) مصداق "شاهد" معرفی شدهاند. دلایل درونمتنی نیز بیانکننده هماهنگی ظاهر روایات مبین مصداق امیرالمومنین (ع) با ظاهر آیات 17 سوره هود، 43 سوره رعد و روایات نفس رسول خدا (ص) است.
17th verse of chapter Hood, is one of the verses that, with itself, has brought along a great deal of discussion between the Shia and Sunni interpreters. Some Sunni commentators have introduced Abu Bakr as the meant instance of "Shahed" and based on some evidences and reasons have refused to attribute this verse to Imam Ali (AS).However Shia commentators, relying on strong external and inter-textual evidences, believe that Imam Ali (A.S.) is the referred person by the word “Shahed" in this noble verse. Extra-textual causes, including numerous narrations from Imam Ali (A.S.), the Messenger of Allah (PBUH), the Infallible Imams (A.S.), the Companions and the followers of the prophet have made it clear that the word “Shahed” in this verse refers to Imam Ali (A.S.). Inter-textual evidences also prove the agreement among the appearance of traditions suggesting Imam Ali is the meant person, the appearance of the 17th verse of Hood chapter, verse 43 of “Raad” chapter and the traditions stating Imam Ali (A.S.) to be “Nafs” of the holy prophet.