خلاصة:
امروزه یکی از فرصتهایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار مراکز آموزشی قرار داده، بهرهگیری از آموزش الکترونیکی است. از آنجاکه این شیوه آموزش، رفتهرفته به یک صنعت تبدیل شده است، بنابراین مفاهیم ارزش، خلق ارزش و زنجیره ارزش در آموزش سنتی نیاز به بازنگری و بهروزرسانی براساس اجزای تشکیلدهنده یک سیستم آموزش الکترونیکی دارد. در این پژوهش با هدف ارائه یک مدل بهینه زنجیره ارزش، ضمن بررسی مقایسهای مدلهای زنجیره ارزش موجود در آموزش سنتی و الکترونیکی، شاخصهای مهم یک مدل زنجیره ارزش ایدهآل، از مرحله نیازسنجی تا ارزیابی نهایی دورههای الکترونیکی استخراج شد و با استفاده از ابزار مصاحبه، از زوایای گوناگون و با طرح 59 سؤال در سه بخش کلی تحلیل و طراحی، اجرا و ارزیابی در جامعه پژوهشی متشکل از دانشجویان بهعنوان مشتری، اساتید، کارشناسان، مدیران، تأمینکنندگان و تولیدکنندگان محتوا در دانشگاه مورد مطالعه، نظرسنجی شد. در پایان، براساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، مدل زنجیره ارزش بهینه و کاربردی برای استفاده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی متقاضی ورود به عرصه آموزش الکترونیکی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
بررسي مدل هاي زنجيره ارزش در صنعت آموزش الکترونيکي و ارائه مدل بهينه (مطالعه موردي : يکي از دانشگاه هاي تهران ) سعيده منصوري ١، کاترين رياضي 2 امروزه يکي از فرصت هايي که فناوري اطلاعات و ارتباطات در اختيار مراکـز آموزشـي قرار داده ، بهره گيري از آموزش الکترونيکي است .
در اين پژوهش با هدف ارائه يک مدل بهينـه زنجيـره ارزش ، ضـمن بررسـي مقايسـه اي مدل هاي زنجيره ارزش موجود در آموزش سنتي و الکترونيکي ، شاخص هـاي مهـم يـک مـدل زنجيره ارزش ايده آل ، از مرحله نيازسنجي تا ارزيابي نهايي دوره هاي الکترونيکي استخراج شد و با استفاده از ابزار مصاحبه ، از زواياي گوناگون و با طرح ٥٩ سؤال در سه بخـش کلـي تحليـل و طراحي ، اجرا و ارزيابي در جامعه پژوهشي متشـکل از دانشـجويان بـه عنـوان مشـتري ، اسـاتيد، کارشناسان ، مديران ، تأمين کنندگان و توليدکنندگان محتوا در دانشگاه مورد مطالعه ، نظرسـنجي شد.
در پايان ، براساس نتايج حاصل از اين نظرسـنجي ، مـدل زنجيـره ارزش بهينـه و کـاربردي براي استفاده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي متقاضي ورود به عرصـه آمـوزش الکترونيکـي ارائه شده است .
مدل زنجيره ارزش مايکل پورتر )به تصویرصفحه مراجعه شود) مدل ADDIE (در آموزش سنتي ) الگوي عمومي طراحي آموزشي مبتني بر اين مـدل ، چنـدين دهـه بـراي طراحـي سيسـتم هـاي آموزشي و تربيت کارکنان مورد استفاده قرار گرفته اسـت .