خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و تاثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی مردم است. به همین منظور از چارچوب نظری اندیشمندانی نظیر میچل، زیمل، بوردیو و سایر نظریه پردازان حوزه ابزارهای ارتباطی و الگوی زندگی انسان بهره برده شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش و ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که در دانشکده علوم پایه، دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده علوم انسانی مشغول تحصیل می باشند که تعداد آنها برابر با 9729 نفر در سال 1392 است. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 370 نفر است. یافته های تحقیق نشان می دهد که استفاده از رسانه های نوین تصویری به شکلگیری سبک زندگی ویژهای می انجامد و در هر یک از جنبههای مختلف سبک زندگی، نظام ارزشی و جهانبینی متفاوتی را ایجاد میکند که منجر به کنشهای گوناگونی از جانب افراد میشود و باعث میشود تا افراد در حوزههای مختلف زندگی خود از جمله اوقات فراغت و شیوه گذران آن، نگرش به ازدواج (شیوه همسر گزینی)، رفتارهای دینی و مد گرایی از الگوهای متفاوتی پیروی کنند.
ملخص الجهاز:
com مقدمه در ابتدا رادیو به عنوان اولین رسانه الکترونیکی به صورت صوتی و به مرور زمان تلویزیون های محلی به صورت صوتی و تصویری توانستند برای گستره وسیعی از مردم به انتقال پیام بپردازند به طوریکه امروزه تلویزیون یکی از قدرتمندترین ابزار ارتباطات جمعی به شمار می آید با این وجود منافع کشور ها ایجاب می کرد که با ارسال پیام برای مردمان دیگر کشورها آنها را به نوعی با فرهنگ خود آشنا و عجین کنند به همین جهت ارسال اولین ماهواره های فرا مرزی در دستور کار دولتها قرار گرفت و امروزه با اختراع انواع ماهواره های تلویزیونی میلیاردها نفر از مردم جهان در خانه های خود می توانند تصاویر ارسالی را از کشورهایی که میلیون ها کیلومتر با آنها فاصله دارند دریافت کنند، بنابراین با توجه به روند رو به رشد فن آوری های تکنولوژی عصر جدید می توان به یقین بیان نمود که جوامع بشری با استفاده از ابزارهای کنونی به راحتی هر چه تمام تر با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند و همین امر باعث شده است تا سبک ها و روش های زندگی جدیدی در سطح دنیا در حال گسترش و انتقال می باشند.