خلاصة:
هدف این پژوهش دیدگاهسنجی اعضای هیئت علمی دربارة چالشهای کارآفرینشدن دانشکدههای کشاورزی ایران است. جامعة آماری اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران است، که به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب، 344 نفر از آنها انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و دادههای گردآوری شده با بهکارگیری نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. برای شناسایی چالشهای کارآفرینی در دانشکدههای کشاورزی فن تحلیل عاملی بهکار گرفته شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، پنج عامل زیربنایی، مهمترین چالشهای کارآفرینشدن دانشکدههای کشاورزی ایران شناسایی شدند که عبارتاند از «موانع آموزشی»، «موانع فردی ـ شخصیت»، «موانع حمایتی ـ قانونی»، «موانع تسهیلاتی» و «موانع ارتباطی» که در کل، 395/70 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. از موانع شناسایی شده، «موانع آموزشی» بیشترین درصد تبیین واریانس را داشته است.
ملخص الجهاز:
استاد گروه مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران (تاریخ دریافت ١٣٩٢/١١/٢٠؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/٠١/١٧) چکیده هدف این پژوهش دیدگاه سنجی اعضای هیئت علمی دربارة چالش های کارآفرین شدن دانشکده های کشاورزی ایران است .
برادلی (٢٠٠٠) در پژوهش های خود به ایـن نتیجـه رسید که در آموزش به شیوة کارآفرینی باید آموزشگران مراکز آموزش عالی، کسب و کار کوچـک داشته باشند و با جامعه صنعتی ارتباط داشـته باشـند (١٩٩٩ ,Gassie &Menzies ).
بنابراین ، پـژوهش حاضـر به منظور پاسخ به ایـن سـؤال اساسـی کـه چـه موانـع و چـالش هـایی در مسـیر کـارآفرین شـدن دانشکده های کشاورزی ایران وجود دارد، آغاز شد و قصد دارد با به کارگیری نظرات قشـر آگـاه و فرهیخته ، یعنی اساتید دانشگاه ، که در بطن فعالیت های دانشگاهیاند و مسائل و مشکلات آن را بـا تمام وجود درک میکنند، این موانع را در عرصه آموزش عالی کشـاورزی کشـور بـه طـور دقیـق ، شناسایی کند.
در این پژوهش ، به منظور تعیین زیربنای ٢٨ گویه مورد بررسی در شناخت موانـع و مشـکلات کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران ، که اصولا چند عامل اصـلی را تشـکیل مـیدهـد، فـن تحلیل عاملی، با کمک نرم افزار SPSS انجام گرفت ، و بـه منظـور تشـخیص عامـل هـای زیربنـایی متغیرهای مورد بررسی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و همچنین تعیـین سـاختار سـادة آن ، روش چرخش واریماکس به کار گرفته شد.
موانع کارآفرینی در دانشکده های کشاورزی ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی جدول ٦.