خلاصة:
روند توسعه فن آوری اطلاعات در موسسات آموزش عالی قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده اما همچنین چالش هایی گریبانگیر آموزش عالی کشور بوده است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فن آوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالش ها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی ونیروی انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاههای دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. ابزار جمع آوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد در بعد فرهنگی- اجتماعی، بالا بودن نسبت دانشجو به رایانه های موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالش های مهم بود. در بعد نیروی انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.
The development of IT has been noticeable in higher education systems worldwide. Realizing its importance, Iranian have taken significant steps. However, Iranian education system faces serious challenges in developing the technology more. While studying the status of IT developing in the world, the present study aims to elaborate on the challenges in terms of cultural-social and human resource dimensions. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, Shiraz University, Alameh Tabatabayi University, Tehran University, Sharif technical University and Esfahan University. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The results indicated that in socio-cultural dimension, the highness in the number of students in ratio to number of available computers, the weakness of searching morale among the students, and insufficient English commend of students and professors were the most important challenges facing the information technology development in Iran higher education according to viewpoints' professors.. In the human resources dimension, the main challenge was students and professor's unfamiliarity of how to use data bases.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات، آموزش عالی، ایران، جهان مقدمه روند توسعة جهانی، عصر صنعتی را پشت سر گذاشته و درحال گذار به عصر فراصنعتی، جامعة اطلاعاتی و جهانی شدن ارتباطات و انفجار اطلاعات است (رحمانپور، 1388)، تا جاییکه با رشد فناوری الکترونیک و شبکههای عظیم رایانهای، رویکرد «فناوری اطلاعات»<FootNote No="30" Text=" Information Technology"/> بهجای خود «اطلاعات» مد نظر قرار گیرد (ترزمینژاد و ترزمینژاد، 1392).
مدل توسعة UNDP<FootNote No="32" Text=" Strategies for Upstream Policies on Information and Communication Technology Development"/>، برخی از این شاخصها را تدوین کرده که در جدول (1) آمده است.
نشانگرهای توسعة فناوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی (رجوع شوی به تصویر صفحه) بررسی تطبیقی توسعة فناوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی جهان با توجه با شاخصهای ذکرشده در قسمت قبلی، از دیدگاه رشد فناوری اطلاعات، پنج دستة اصلی در میان کشورهای جهان قابل شناسایی است: گروه اولـ پیشتازان (اسکیتبازان): این دسته از کشورها شامل 13 درصد کشورهای جهان هستند که بهعنوان پیشقراولان توسعة ICT ، با سرمایهگذاریهای هنگفت در این مسیر حرکت میکنند (منتظر، 1386).
این کشور حدود هزار دانشگاه دارد و سیاست آن استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پاسخگویی به سیر رو به رشد تقاضای ورود به آموزش عالی است (Zhao, 2003).
مقایسة میانگین چالشهای فرهنگی ـ اجتماعی فراروی توسعة فناوری اطلاعات از دید استادان بر حسب دانشگاه (رجوع شوی به تصویر صفحه) بر اساس یافتههای جدول، F مشاهدهشده در سطح 05/0≤ p معنادار نبوده است.
مقایسة میانگین چالشهای منابع انسانی فراروی توسعة فناوری اطلاعات از دید استادان بر حسب دانشگاه (رجوع شوی به تصویر صفحه) بر اساس یافتههای جدول، F مشاهدهشده در سطح 05/0≤ p معنادار نبوده است.