خلاصة:
شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی می کند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه می دارند. بدین ترتیب، زمینه بهره مندی افراد مختلف از آن به فراخور استعدادشان فراهم می آید. روشن است که همگان به همه سطوح دین دسترسی ندارند و تنها افراد خاصی بنا بر ظرفیت وجودی شان شایستگی ارتباط با همه این سطوح را پیدا می کنند. پیش تر و بیش تر از همه، آورنده دین و مفسر واقعی آن، حضرت ختمی مرتبت(ص) با همه سطوح ظاهری و باطنی آن مرتبط است و در مرحله بعد کسانی که ساختار وجودی شان همانند او است و باب و میراث دار علم او هستند، از ویژگی یادشده برخوردارند. دسته دیگر، کسانی اند که هرچند همانند دسته دوم نیستند، در این زمینه با آنان مشابهت دارند و از قابلیت های خاصی برای ارتباط و پیوند با ساحت های باطنی دین برخوردارند. تعدادی از آن ها در زمان حضور پیشوایان معصوم و از طریق آنان به این ساحت ها راه یافته اند و احیانا خود واسطه اتصال و پیوند دیگران به آن پیشوایان و ساحت های دین شده اند. حال، اینان چه کسانی اند و چه ویژگی هایی دارند؟ این نوشتار با توصیف شخصیتی و تحلیل داده های تاریخی نشان می دهد که آنان دسته ای از اصحاب و یاران معنوی پیشوایان معصوم بوده اند که از تیزبینی و خوش فهمی خاص و ظرفیت درونی ویژه ای برای فراگیری علوم و معارف باطنی دین برخوردار بوده اند و آن پیشوایان، برای این امر ایشان را برگزیده بودند. به ایشان اصطلاحا اصحاب سر گفته می شود.
There are definite logical and traditional pieces of evidence indicating that the religion enjoys various outward and inward layers. Accordingly، the Prophet، and hence، the other infallible Imams also presented the religion based on the level of the people’s understanding، thus paving the way for everyone to gain from this knowledge based on their competence and intellectual capacity. Obviously all people do not have access to all levels of the religion، and only the special few، due to their capacity and competence، will have access to all these levels. Long before and more than anyone else، the one who brought and interpreted the religion، i.e. the great Prophet، had access to all outward and inward layers of the religion، and in the next level، other people whose nature is similar to his، who were the door and the heir to his knowledge، had access to the aforementioned areas. Another group، are the people who، though not being exactly like the second group، are similar to them and have special competencies for having access and links to the inward domains of the religion. A number of such people gained access to these domains in the era of the Infallible Imams and by their help، and، possibly، they themselves became the links that connected others with the infallible Imams and the various domains of the religion. Now، the question arises as to who are these people and what are their characteristics? This paper seeks to demonstrate، through a description of their character and an analysis of the historical data، that they were a group of the Infallible Imams’ companions and disciples، who had enjoyed high levels of intelligence، acuity and capacity for leaning the knowledge of the inward levels of the religion، and who had been chosen by the infallible Imams for this purpose. These individuals were called the secret-bearers.