خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی علل مراجعه دانشجویان به مرکز مشاوره دانشگاه قم و مقایسه این علل بین دانشجویان دختر و پسر بوده است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری و نمونه، شامل 448 پرونده (218 مورد برای دختران و 230 مورد برای پسران) برای مراجعان در سال تحصیلی 90-89 بوده است. یافته ها: با بررسی دقیق پرونده ها، مشخص شد که در مجموع، 10 مشکل روان شناختی علت مراجعه دانشجویان بوده که از بین آنها پنج علت (به ترتیب مشکلات تحصیلی، مسائل ازدواج، مسائل خانوادگی، اضطراب و افسردگی) بیش از 70 درصد موارد را به خود اختصاص داده است. البته این ترتیب برای پسران و دختران متفاوت بود. در آزمون معناداری تفاوت بین علل مراجعه دانشجویان پسر و دختر با استفاده از آزمون خی دو (05/=α) مشخص شد که به جز در مسائل خانوادگی، مشکلات تحصیلی و افسردگی، در علل دیگر تفاوت معناداری بین آنها وجود نداشت. در مسائل خانوادگی، دختران سه برابر پسران؛ در مشکلات تحصیلی، پسران دو و نیم برابر دختران و در افسردگی، پسران دو برابر دختران به مرکز مشاوره مراجعه کرده بودند. نتیجه گیری: به نظر می رسد به دلیل شرایط فرهنگی و مذهبی حاکم بر دانشگاه قم میزان شیوع مشکلات روان شناختی حاد در بین دانشجویان نسبت به سایر دانشگاه ها در وضعیت مناسب تری قرار دارد. پیشنهاد می شود اولویت اول برنامه های مراکز مشاوره دانشجویی متمرکز بر مشکلات تحصیلی، ازدواج، مسائل خانوادگی و افسردگی باشد و در اولویت های بعدی اضطراب و روابط اجتماعی مورد توجه قرار گیرند
ملخص الجهاز:
"دربارة تفاوتهای جنسی، تبریزیزاده و همکاران(١٣٩١)، امیدیان (١٣٨٨)، احمدی و همکاران(١٣٨)، جعفری و همکاران(١٣٨٨)، توکلیزاده و خدادادی(١٣٨٩)، ادهم و همکاران(١٣٨٧)، دیباجنیا و بختیاری(١٣٨١)؛ رفعتی و همکاران(١٣٨٢)؛ کافی و همکاران(١٣٧٧)؛ مباشر مقدم(١٣٨٢)؛ رجب زاده (١٣٨١) و پناه عنبری(١٣٨٠)، بین میزان شیوع مشکلات و اختلالات روانشناختی دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهده نکردند و اشاره میکنند که اگر چه بررسیهای انجامشده در جمعیت عمومی، شیوع بالاتر اختلالات روانی را در زنان نسبت به مردان نشان دادهاند، ولی چنین تفاوت جنسیتی در پژوهش آنها روی دانشجویان مشاهده نشده است .
جدول ٤: نتایج آزمون خی دو دربارة تفاوت در شیوع اختلالات بر اساس جنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آزمون خیدو، مطابق جدول ٤، با ٩٩ درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که به جز در مشکلات تحصیلی، مسائل خانوادگی و افسردگی، در هیچ یک از موارد دیگر بین دختران و پسران دانشجو در مراجعه به مرکز مشاورة دانشگاه قم تفاوت معناداری وجود ندارد.
مقایسۀ این نتیجه با نتایج پژوهشهای مشابه ، از جمله : اشکانی(١٣٧٤)، سپهوندی(١٣٧٩)، فردوسی(١٣٨٢)، ادهم و همکاران(١٣٨٧)، تبریزیزاده و همکاران(١٣٩١) و شکورنیا و همکاران(١٣٩٢)، مشخص میکند که دانشجویان دانشگاه قم با مسائل و مشکلات سادهتری روبه رو هستند؛ چرا که در موارد مشابه ، از جمله در شهرهای شیراز، تهران، لرستان، اردبیل و یزد، مشکلات روانشناختی در رتبۀ اول قرار داشتند و بعد از آنها مشکلات تحصیلی و خانوادگی قرار میگرفتند؛ در حالی که در دانشگاه قم ، مشکلات روانشناختی در رتبه های بعدی قرار دارند و حدود ٥٥ درصد مشکلات دانشجویان به امور تحصیلی، خانوادگی و ازدواج مربوط میشود که عمق کمتری دارند و با ارائۀ خدمات راهنمایی و مشاوره مناسب رفع میشوند."