خلاصة:
هدف: هدف مقاله حاضر، شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی بوده است. روش: روش تحقیق برای تدوین شاخصها، مطالعه اسناد و مدارک بوده و اعتباریابی شاخص ها با استفاده از روش دلفی یک مرحله ای انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمده ترین شاخصهای فرهنگی- تربیتی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: ایمان و اعتقاد به خداوند یگانه و برخورداری از خشوع و انعطاف درونی، حفظ کرامت انسانی دانشجویان، متعهد و دارای روحیه وطن دوستی و ...؛ عمده ترین شاخص های آموزشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: شاخص تزکیه در تدریس، پرورش نخبگان و متخصصان عالی رتبه، آموزش کارآفرینی به دانشجویان، تسلط علمی در موضوع مورد تدریس و ...؛ عمده ترین شاخصهای پژوهشی استاد مطلوب دانشگاه دانشگاه اسلامی- ایرانی: اهتمام به جنبش نرم افزاری، کمک به تحقق و استمرار توسعه پایدار کشور، مدافع خلاقیت، ابتکار و نوآوری و ...؛ و عمده ترین شاخصهای شاخصهای اجرایی- خدماتی استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی: بصیرت سیاسی و مشارکت در مسائل سیاسی جامعه، تلاش برای ارتقای اعتبار دانشگاه اسلامی- ایرانی در سطح ملی و بین المللی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی در جهت رشد و تعالی جامعه است. نتیجه گیری: استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی، فردی است که علاوه بر توانایی های لازم در حیطه آموزشی و پژوهشی، باید در حیطه فرهنگی- تربیتی و همچنین در عرصه اجرایی- خدماتی، فردی سرآمد و گذشته از این، به یک سری از اخلاقیات که منشا آن فرهنگ اسلامی- ایرانی است، پایبند باشد
ملخص الجهاز:
از آنجا که اساتید دانشگاه نقش محوری و اساسی در اسلامیسازی دانشگاهها دارند، در این پژوهش تلاش شده تا شاخصهایی را که استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی از نظر فرهنگی- تربیتی، آموزشی- پژوهشی و نیز اجرایی باید دارا باشد، مورد بررسی قرار داده، شاخصهای اشاره شده را اعتبارسنجی کنیم.
شاخصهای اجرایی- خدماتی استاد اسلامی- ـ ایرانی تا چه اندازه از دیدگاه اساتید معتبر میباشند؟ و) روششناسی پژوهش در بخش اول (سؤال اول) به منظور دستیابی به شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی، به بررسی اسناد مکتوب پرداخته شد و در بخش دوم (سؤالات دوم تا پنجم)، مطلوبیت یا عدم مطلوبیت این شاخصها از نظر صاحبنظران مختلف در رشتههای مرتبط مورد Roberts and Dyer Suydam سنجش قرار گرفت؛ بنابر این، روش پژوهش در بخش نخست، تحلیل اسنادی و در بخش دوم، کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است.
یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که استاد مطلوب دانشگاه اسلامی ـ ایرانی در بعد شاخصهای فرهنگی ـ تربیتی دارای ویژگیهای هم چون ایمان و اعتقاد به خداوند یگانه و برخورداری از خشوع و انعطاف درونی، نشان دادن راههای درست اندیشیدن و دعوت به تفکر در خویشتن، خدا و جهان، حفظ کرامت انسانی دانشجویان و ...
یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی در بعد شاخصهای پژوهشی دارای ویژگیهای همچون: اهتمام به جنبش نرمافزاری(تولید علم)، مدافع خلاقیت، ابتکار و نوآوری، توانا در کاربرد فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در پژوهشهای علمی و شاخص رعایت اخلاق در پژوهش و ...
بر اساس یافتههای این پژوهش، استاد مطلوب دانشگاه اسلامی- ایرانی فردی است که علاوه بر تواناییهای لازم در حیطۀ آموزشی- پژوهشی، باید در حیطۀ فرهنگی- تربیتی و همچنین در عرصۀ اجرایی- خدماتی، فردی سرآمد باشد.